Prisportaler fremmer konkurrence og sænker priser
En ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkluderer, at prisportaler på nettet har en positiv effekt.
Konkurrencen bliver styrket, og priserne bliver sænket. Det er effekten af prisportaler på nettet.
Sådan lyder en af konklusionerne i analysen ”Prissammenligninger på internettet”, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag. Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.
Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) er glad for den effekt, som prisportalerne har.
- Prisportaler hjælper forbrugerne til at gøre det bedste køb og bidrager til at skabe vækst i samfundet. De stimulerer virksomhederne til at konkurrere om at tilbyde de bedste produkter til den billigste pris. Det er til gavn for både forbrugerne og samfundet, siger Ole Sohn i en udtalelse.
I løbet af de sidste tre år har de tre mest besøgte danske prisportaler tilsammen haft gennemsnitlig 3,2 millioner besøg om måneden.
Portaler bør følge retningslinjer
Forbrugerne bruger primært prisportalerne til at hente information om priser og til at tjekke, at de handler til den laveste pris. Virksomhederne kan bruge prisportalerne til at markedsføre sig og få en større kundekreds.
Som et led i regeringens forbrugerpolitiske eftersyn ”Trygge forbrugere, aktive valg”, præsenterer erhvervs- og vækstministeren en række retningslinjer for prisportalerne.
- Det er i alles interesse, at prisportalerne fungerer effektivt. Desværre er det ikke altid tilfældet. Det anbefales derfor, at prisportalerne følger nogle simple retningslinjer, som kan skabe klare spilleregler for portalerne, siger Ole Sohn.
Anbefalingerne fra ministeren er:
- Alle virksomheder bør have adgang til at vise deres produkter på prisportalerne på lige vilkår.
- Forhandlerne skal ikke kunne betale sig til en bedre placering end det billigste produkt.
- Det bør tydeligt fremgå, hvordan prisen er beregnet, og hvor mange virksomheder der sammenlignes med.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter