Politiken langer hårdt ud efter dagligvarebutikkerne
Danske dagligvarebutikker klynker for meget over afgifter, mens de selv scorer en stadig større avance hos forbrugerne, mener Politikens forbrugerredaktør.
Politikens forbrugerredaktør Anette Claudi langer i en kommentar hårdt ud efter de danske dagligvarebutikker. Baggrunden for den hårde kritik er, at avisens årlige pristjek viser markante stigninger i dagligvarepriserne. Stigninger, som dagligvarebranchen forklarer med stigende råvarepriser og høje afgifter. Men det er en dårlig undskyldning, mener Anette Claudi.
- Klynk, forklaringer og undskyldninger er der mange af, når dagligvarekæderne skal forklare, hvorfor det bliver dyrere og dyrere at fylde indkøbsvognen i danske supermarkeder. Men sandheden er, at butikkerne selv har været dygtige til at lægge deres helt egen afgift over på forbrugerne – nemlig en selvopfunden ’avanceafgift’. De skruer op for fortjenesten og kan altså hverken give politikere eller verdensmarkedet skylden for de stigende priser, skriver hun på politiken.dk.
Påfaldende ens priser
Politikkens pristjek viser, at dagligarepriserne i gennemsnit er steget med seks procent det seneste år, ført an af Rema 1000, hvor priserne er steget 11 procent. Og det er langt mere end de 2,1 procent, som de samlede forbrugerpriser er vokset med i samme periode, pointerer Anette Claudi, der mener, at der mangler konkurrence på dagligvaremarkedet.
Læs hele Anette Claudis kommentar her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter