Peger på markant ekstraforbrug under coronakrisen
Forhandlere af særlig varegruppe har haft kronede dage under coronakrisen, viser analyse. Og det fortsætter i de åbne måneder.
For store dele af detailhandlen har det lange perioder været en udfordring at holde gang i forretningen under coronakrisen. Men ikke for alle.
En analyse fra Dansk Erhverv viser, at efterspørgslen på bolig- og haveprodukter nærmest er eksploderet på nettet. I visse perioder har salget endda haft dobbelt størrelse i forhold til tiden inden krisen.
- Analysen bekræfter det, vi har hørt fra flere af vores medlemmer. Salget eksploderede simpelthen fra den ene dag til anden, siger Niels Ralund i et nyhedsbrev. Han er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Selv når coronakrisen aftog i styrke, og samfundet begyndte vende tilbage til normalen, har det ikke fået forbrugerne til at holde igen.
- Det interessante er, at det ikke er faldet i de mere ”åbne måneder” i 2020. Her har niveauet været det samme som før krisen, og i begyndelsen af 2021 har det ligget markant over samme periode de sidste år. Der er altså tale om et markant ekstraforbrug, siger Niels Ralund.
I undersøgelsen fra Dansk Erhverv svarer 17 procent af forbrugerne, at de har købt bolig- og haveprodukter på nettet i april 2020, mens tallet var 16 procent i år. Til sammenligning gjaldt det blot 9 procent i 2019.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter