Omsætningen er i frit fald hos B&O
Den ikoniske virksomhed har en plan, forklarer direktøren. Men indtil videre falder omsætningen drastisk, mens bundlinjen bløder.
Bang & Olufsen har fået lidt af en økonomisk lussing - og det er helt som ventet, skriver den ikoniske virksomhed i en pressemeddelelse.
Omsætningen for regnskabsårets første kvartal falder med hele 30 procent til 419 millioner kroner sammenlignet med samme periode året.
Heller ikke på bundlinjen er der meget opmuntring at hente. Fra 1. juni til 31. august har Bang & Olufsen tabt i alt 135 millioner kroner.
Men udviklingen kommer ikke bag på den administrerende direktør, Henrik Clausen. Den skyldes helt nødvendige ændringer i den måde, forretningen bliver drevet på.
- Resultatet var primært påvirket af oprydningen i salgskanalerne, hvor vi har haft fokus på at nedbringe lagrene hos vores partnere og udvikle vores butiksnetværk, så det i højere grad afspejler vores position som et luksusbrand, siger han.
- Det var forventningen, at oprydningen ville have en negativ påvirkning i første halvår. Men ændringerne er en forudsætning for at skabe langsigtet lønsom vækst, fortsætter han.
Bang & Olufsen fastholder forventningerne til hele 2019/20, som blandt andet indebærer en encifret omsætningsvækst i lokal valuta.
Nye produkter på vej
Flere nye produkter, som er lige på trapperne, skulle meget gerne hjælpe omsætningen på vej, skriver Bang & Olufsen i pressemeddelelsen.
Der er blandt andet tale om et tv og en soundbar, som direktøren har store forventninger til.
- Vores nye tv er i butikkerne allerede i denne måned, mens den nye soundbar vil være at finde i alle salgskanaler fra slutningen af året, siger Henrik Clausen.
- De to produkter har allerede fået en positiv modtagelse, og sammen med de øvrige produkter, har har på vej, kommer det til at bidrage væsentligt til at drive væksten i andet halvår, fortsætter han.
Opdaterer netværk af butikker
Endelig kan direktøren melde om “solide fremskridt” på virksomhedens strategiske indsatsområder - herunder en satsning på nye butikker.
- Vi har åbnet nye butikker på nøglemarkedet, flyttet andre butikker til bedre lokationer og gjort klar til udrulningen af nye butikskoncepter i de kommende kvartaler, siger Henrik Clausen og fortsætter:
- Om kort tid åbner vi to flagskibsbutikker i henholdsvis New York og Tokyo, og vi har i de tre første måneder forbedret vores arbejde med salgs- og kundedata, som gør os i stand til at målrette vores marketingindsats.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter