Øget interesse for franchise
Efter at krisen satte en dæmper på iværksættertrangen, melder franchiseportalen Chain Index nu om stigende interesse for at blive franchisetager.
Da krisen gjorde sit indtog, betød det lavere interesse for at blive selvstændig, og dermed dalede antallet af potentielle franchisetagere også. Men den udvikling er ifølge franchiseportalen Chain Index nu ved at vende.
Profil sikrer konceptmatch
Chain Index tilbyder potentielle franchisetagere at oprette en profil, der skal gøre det lettere for både de kommende franchisetagere og for franchisegiverne at finde frem til hinanden.
Ved oprettelsen af en personprofil registreres og kategoriseres de potentielle nye franchisetagere, hvorefter de bliver personligt kontaktet af Chain Index. Her er formålet at få afdækket hvor i franchiseverdenen, den pågældende både ønsker og egner sig til at få en fremtid som selvstændig.
Chain Index tilbyder så franchisekæderne et abonnement på løbende at få tilsendt relevante profiler, som Chan Index har kvalificeret efter den personlige samtale.
LÆS OGSÅ: Universiteter vil uddanne iværksættere
Og netop abonnementet på kvalificerede franchisetager-profiler er ikke et tilbud, som danske franchisevirksomheder tidligere har kunnet gøre brug af. Men erfaringer fra Sverige har vist, at det har stor værdi for franchisevirksomhederne at kunne trække på emner, der selv aktivt har udtrykt ønske om at blive franchisetager.
Chain Index lancerede denne mulighed for nogle måneder siden, og beretter overfor detailfolk.dk, om 40 % vækst i antallet af nye profiler alene den seneste måned.
Stor bredde i profiler
Hos ChainIndex bemærker direktør Per Rohrdanz, at der er en flot bredde i profilerne både hvad angår alder, baggrund, evner, ønsker og kapital.
- Der er rigtig mange meget kvalificerede og aktive mennesker, som står og tripper for at kunne komme i gang, men som ikke helt har kunnet beslutte sig for hvilket koncept, de skal kontakte og måske føler en smule usikkerhed ved uopfordret at skulle tilbyde sig, udtaler Per Rohrdanz.
Og også kæderne får ifølge Per Rohrdanz stor værdi ud af denne mulighed.
- Med en frisk profiloversigt hver måned får franchisegiverne præsenteret et udvalg af mennesker, der både vil og kan, og så er det bare et spørgsmål om at kontakte dem, der forekommer at være det bedste match, og rekrutterings successen er jo så helt op til franchisegiver selv, afslutter Per Rohrdanz.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter