Nye markeder skaber fremgang for B&O
Den danske designgigant vokser især i Brasilien, Rusland, Indien og Kina, mens omsætningen falder i Europa. Det viser selskabets halvårsregnskab.
Der er nye kunder i butikken hos Bang og Olufsen. Hvor det tidligere var velbeslåede europæere, der købte danske luksusvarer, er det i dag andre steder, B&O kan se, at kunderne er parate til de dyre varer.
Selskabet vokser i Brasilien, Rusland, Indien og Kina under ét. I de såkaldte BRIK-lande steg omsætningen i andet kvartal af 2013/14 med 45 procent eller 28 millioner kroner.
Til sammenligning faldt omsætningen i Europa med 16 procent eller 75 millioner kroner til 380 millioner kroner, viser selskabets halvårsregnskab.
BRIK-landene udgør nu 16 procent af den samlede omsætning, der landede på 822 millioner kroner i andet kvartal af 2013/14. Det er en stigning på tre millioner kroner i forhold til kvartalet sidste år.
Satser på færre butikker
I Nordamerika voksede salget med 21 procent til 49 millioner kroner, viser regnskabet.
- I andet kvartal leverede vi en omsætning der var lidt højere end sidste års niveau på trods af en svær sammenligning med sidste år, siger B&O-direktør Tue Mantoni i en kommentar til regnskabet.
På bundlinjen kom B&O ud med et overskud før skat på 17 millioner kroner mod 23 millioner kroner i andet kvartal af sidste regnskabsår.
Ser man på halvåret, endte selskabets omsætning på 1,388 milliarder kroner, hvilket er et fald på to procent i forhold til halvåret sidste år. Her endte omsætningen på 1,419 milliarder kroner.
Den danske Struer-virksomhed satser på sigt på færre butikker i et forsøg på at styrke kundeoplevelsen. Det har i andet kvartal betydet en nettonedgang på 15 butikker fordelt på 13 åbninger og 28 lukninger, oplyser B&O i regnskabet.
/ritzau/
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter