Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ny rekord: Derfor handler vi så meget på nettet

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 8 February 2018 kl. 05:14 af: Lise Møller Schilder

Danskerne handlede i 2017 på nettet som aldrig før. Det er særligt få bestemte produktkategorier, som danskerne foretrækker at købe online.

Vi er stadig vilde med at købe vores rejser, tøj, smykker og sko på nettet. Det viser en ny analyse fra netbutikkernes brancheforening FDIH.

Danskerne var så glade for at handle online i 2017, at der blev sat rekord. I alt blev der langet varer over de virtuelle diske for 115 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 14 procent i fohold til sidste år.

- Den store omsætning understreger, at både forbrugere og dansk detailhandel nu ser e-handel som en naturlig måde at handle på. De mange dygtige danske netbutikker har vist vejen med høj service og stort udvalg, og da de fleste detailhandelsbutikker nu også er på nettet, så stiger salget online fortsat, siger direktør i FDIH, Niels Ralund, som forklaring på, hvorfor salget går frem. 

Flere bruger smartphones

Danskerne blev i 2017 også gladere for at handle på deres smartphones.

Antallet af handler på mobilen steg også, således at 15 procent af alle køb nu sker med en smartphone mod 11 % sidste år. Det er især de 18-25-årige og børnefamilier, der handler via mobilen.

Kinesere brager frem

En ting ærgrer Niels Ralund sig dog over, og det er, at danskernes lyst til at handle i udenlandske netbutikker også stiger. Giganter som Wish.com, Amazon og Zalando bliver brugt flittigt.

- Det er forbrugernes valg, når de sætter lave priser højere end kvaliteten af de varer, de køber billigt i Kina. Wish.com, der formidler salg direkte fra kinesiske producenter, stryger ind som nr. 5 på listen over oftest brugte netbutikker. De var nr. 14 i 2016, siger Niels Ralund og fortsætter:

- Der er desværre ingen kontrol med varernes kvalitet og indhold, de unddrager sig momsbetaling, og de får fragten ekstremt billigt, så det er en helt skæv konkurrence, som danske netbutikker ikke kan matche. Konkurrencen fra udlandet er blivet stærkere, så vi skal sikre, at konkurrencen sker på lige vilkår, og her må især skat sætte ind med mere kontrol.

LÆS OGSÅ: Egmont køber netbutik med trecifret millionomsætning



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD