Ny analyse: Salgsboom i netbutikker
Netbutikkerne ænser ikke det sløve forbrug og de haltende fysiske butikker. Siden 2009 er overskuddet for de 18 største netbutikker steget med 146 procent.
Grøntsager, billetter, tøj, bøger og vaskemaskiner. Kun fantasien sætter grænser for, hvad der kan købes og sælges i de virtuelle butikker på nettet. Mens fysiske detailbutikker lider en stille butiksdød, er der fuld fart på netbutikkernes vækst.
Det viser en undersøgelse af Danmarks 18 største netbutikker foretaget af Berlingske Business.
Det samlede resultat efter skat for netbutikkerne er steget fra 21 millioner kroner i 2009 til 52 millioner kroner i 2011 - en stigning i overskuddet på 146 procent.
Danskerne er de næstmest nethandlende i EU. Samlet handler 77 procent af de internetaktive danskere på nettet. I Italien er det tal kun på 27 procent.
Skærpet konkurrence på vej til fysiske butikker
Og det er kun begyndelsen. Netbutikkerne har ikke tænkt sig at lade sig nøje. I fremtiden vil der komme showrooms, så forbrugerne har mulighed for at se varerne før de køber dem - de fysiske butikkers eneste trumf bliver hermed uskadeliggjort.
- Hvis du gennem et showroom kan komme tættere på dine kunder og dermed adressere den udfordring, nærheden er, så er det jo en oplagt mulighed, siger Henrik Theil, kommunikationschef i brancheorganisationen FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, til Berlingske Business.
(Berlingske Business)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter