Ny analyse: Detailbutikker kæmper i modvind
Selvom detailbranchen slås indbyrdes om krisesky forbrugere, ser 75 procent af de handlende positivt på fremtiden og forventer stigende omsætning i 2012.
Detailbranchen i Danmark er i dyb krise. Målt i kroner og øre er danskernes forbrug gået helt i stå. I 2012 bruger danskerne det samme beløb på f.eks. tøj og sko, som de gjorde i 2007. Til sammenligning er forbrugerindekset på fødevarer steget med 17,2 procent i samme periode.
Et prekrise boom i 2008 i antallet af nye detailforretninger puster yderligere liv i flammerne. Det betyder, at flere detailbutikker må kæmpe endnu hårdere om den resterende omsætning for at overleve.
Alligevel er der optimisme at spore blandt de handlende. Hele 75 procent ser positivt på fremtiden og forventer samme eller stigende omsætning i 2012. Det viser en netop offentliggjort brancheanalyse fra revisionsselskabet BDO, der har analyseret mere end 3.200 regnskaber fra danske detailvirksomheder.
Løn er en udfordring
Selvom forbrugerne har holdt deres penge tæt til kroppen, er lønomkostningerne steget markant fra 2007 til 2012. Lønningerne kommer til at give udfordringer med afskaffelsen af lukkeloven, der vil kræve af de detailhandlende, at de formår både at holde lønniveauet nede og samtidig sikre bemanding i hele butikkens åbningstid.
- Detailbranchen har meget at kæmpe med, men vi kan se, at forretningerne ufortrødent tager kampen op, hvilket naturligvis er glædeligt, fortæller Claus Bonde Hansen, udviklingschef i BDO.
38 procent af de adspurgte i undersøgelsen peger på, at det er vigende efterspørgsel efter deres varer og tjenesteydelser, der er den største udfordring.
Farlig tendens til investeringslavvande
Det betyder, at detailbutikkerne er langt mere tilbageholdende med at investere end virksomheder i andre brancher. Kun 47 % af detailbutikkerne forventer at investere i 2012, og heraf er det kun et fåtal, der forventes at investere mere end 1. million kroner.
Det er ifølge Claus Bonde Hansen en farlig tendens.
- Hvis der er noget, vi har erfaret i de senere år, og som nu bliver underbygget af tallene i brancheanalysen, så er det, at de virksomheder, der forstår at tage ansvar for deres egen forretning, tænke nye tanker og har modet til at investere i fremtiden, faktisk klarer sig fornuftigt gennem krisen, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter