Netsupermarked investerer løs - og indkasserer massivt tab
FAKTA
Bruttofortjeneste
2017/18: 174,4 mio. kr.
* 2016/17: 92,8
2015/16: 76,0
2014/15: 39,6
2013/14: 47,5
Resultat af primær drift
2017/18: -78,2
*2016/17: -62,2
2015/16: 65,9
2014/15: 91,3
2013/14: 39,6
Årets resultat
2017/18: - 58,7
*2016/17: - 58,1
2015/16: 60,6
2014/15: 93,0
2013/14: 30,5
*gælder kun 10 måneder
Kilde: Nemlig.com
Ifølge direktøren får det ikke alarmklokkerne til at ringe, selvom hans netsupermarked har tabt over 100 millioner i to regnskaber.
Efter flere investeringer rammer netsupermarkedet Nemlig.com røde tal, der nærmest er identiske med dem fra regnskabet før.
Tabet lyder på 58,7 millioner kroner efter skat - en forværring på lidt over en halv million, viser det friske årsregnskab for 2017/18.
- Årets resultat svarer til de forventninger, som blev angivet i årsrapporten for sidste år, og er et resultat af fortsat investering, skriver ledelsen.
Omsætningen bliver ikke lagt frem i regnskabet, men i en pressemeddelelse fremgår det, at den ligger på 1,3 milliarder kroner. Nok til en vækst på 25 procent.
Med Holch Povlsen i ryggen
Nemlig.com arbejder på at blive konkurrencedygtig på den lange bane, og det kræver investeringer. Især når dagligvarekæderne også satser på nettet, forklarer den administrerende direktør, Stefan Plenge, til Børsen.
Midlerne kommer fra Anders Holch Povlsen, milliardær og ejer af Bestseller. Han kastede sidste år 350 millioner kroner ind i netsupermarkedet.
- Vi kunne gøre Nemlig.com overskudsgivende nu, hvis det skulle være, siger Stefan Plenge til Børsen og fortsætter:
- Men det vil bare betyde, at der er en række projekter, vi ikke kan gennemføre i det tempo, vi ønsker. Derfor har vi valgt en anden strategi, der indtil videre skal løbe i tre år, men Anders og jeg kigger løbende på, hvad der er det rigtige.
Flere nye tiltag
Gennem regnskabsåret har Nemlig.com blandt andet lanceret en ny app og føjet måltidskasser til sortimentet. Sidstnævnte kom godt fra start.
Efter en måneds tid havde netsupermarkedet sendt 100.000 måltider ud til kunderne, fremgik det af en pressemeddelelse fra september.
Fokus på fleksibilitet trækker folk til, vurderede Stefan Plenge dengang.
- Vi er rigtig glade for den flotte modtagelse af vores Måltidskasse. Kunderne har efterspurgt fleksibilitet, og det viser sig også i tallene, da over halvdelen af kunderne vælger at skabe deres egen personlige måltidskasse via Byg-selv, sagde han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter