Nedjusterer igen-igen-igen og bliver straffet på børsen
Forventninger til 2018/19
Omsætning
13-14 procent lavere sammenlignet med sidste år (tidligere omkring 10 procent lavere)
EBIT margin
2-3 procent (tidligere ca. 4-5p rocent)
Frie pengestrømme
Negativt DKK 275 til 300 millioner (tidligere negativt med DKK 200-250m)
Kilde: Bang & Olufsen, pressemeddelelse
Lavere salg udløser endnu en nedtur for Bang & Olufsen. Topchefen er fast i troen på snarlig vækst.
Svigtende salg på de europæiske markeder har fået Bang & Olufsen til at nedjustere forventningerne til årsregnskabet for 2018/19.
Nedjusteringen er den tredje i rækken på et halvt års tid og har fremkaldt en stærk reaktion på børsen, hvor selskabets aktier dykkede 19,5 procent tirsdag morgen, skriver Ritzau ifølge Avisen.dk.
- Det er klart, at vores økonomiske resultater i år ikke har været tilfredsstillende, og vi er meget skuffede over udviklingen, siger Henrik Clausen i en pressemeddelelse. Han er administrerende direktør i B&O.
- Vi vidste, at fjerde kvartal ville være udfordrende, og at især salget af tv til vores forhandlere ville være forbundet med en betydelig usikkerhed. Desværre har tv-salget i vores europæiske monobrand-netværk ikke normaliseret sig, som vi ellers forventede, siger han.
Omsætningen forventes at falde med 13-14 procent mod et fald på omkring 10 procent, som selskabet tidligere har meldt ud.
Forventer vækst
Trods endnu et bump på vejen er topchefen stadig fast i troen. Der er vækst forude.
- Vi forventer at vende tilbage til lønsom vækst i finansåret 2019/20, og vi vil i forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten den 11. juli komme med et mere detaljeret bud på finansielle mål for virksomheden, siger Henrik Clausen.
Han understreger, at man er nået langt med en transformation af forretningen.
- Selvom vi er skuffede over udviklingen de seneste kvartaler, er det vigtigt at slå fast, at vi er nået langt med transformationen af Bang & Olufsen, siger han og fortsætter:
- Vi har lanceret en række innovative produkter de seneste år, vi har etableret en skalerbar og mindre kompleks forretningsmodel, og vi har styrket vores digitale kompetencer.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter