Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Melder dansk influencer til politiet

Foto: Colourbox



FAKTA

Markedsføringslovens forbud mod skjult reklame:

- Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

- Hvis et opslag er reklame, og det ikke fremgår tydeligt af opslaget i sig selv, anbefaler Forbrugerombudsmanden, at influenten tydeligt markerer opslaget med ”reklame”, ”annonce”, eller et lignende ord, som modtagerne klart opfatter som en reklamemarkering.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Thursday den 9 July 2020 kl. 11:25 af: Kristian Holgersen

Dansk influencer får nu en politisag på halsen, fordi Forbrugerombudsmanden har fundet skjult reklame.

Fra november 2018 til december 2019 lagde en dansk influencer med mange følgere en stribe opslag ud på Instagram, der ikke stemmer overens med markedsføringsloven.

Sådan lyder vurderingen fra Forbrugerombudsmanden, som nu har givet sagen videre til politiet.

Identiteten på influenceren bliver ikke oplyst, og indtil videre har det hverken været muligt for Detailfolk.dk eller andre medier at identificere vedkommende. Men der skulle være tale om skjult reklame for blandt andet tandlægeklinikker, tøj-, sko- og cykelmærker.

De pågældende opslag havde tags med virksomhedernes navne, men det fremgik ikke tydeligt nok, at der var tale om decideret reklame.

- Populære influenter kan nemt påvirke forbrugerne, da mange har dem som forbillede, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

- Hvis de reklamerer for et produkt eller en virksomhed, så skal modtageren vide, at det ikke nødvendigvis er en personlig anbefaling, men derimod noget, som influenten i en eller anden form er blevet betalt for. Det er ikke nok at sætte et hashtag eller et tag med produktets eller virksomhedens navn på opslagene, siger hun.

Sagen omhandler i alt 21 såkaldte stories på Instagram, og Forbrugerombudsmanden har behandlet sagen på baggrund af klager fra flere forbrugere.

LÆS OGSÅ: Melder tøjkæder til politiet: Direktør er forbavset



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD