Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Manipulerede billeder sender Fakta ud i vinter-shitstorm

Et af de manipulerede billeder, der har været delt på de sociale medier.




Wednesday den 20 November 2019 kl. 10:33 af: Kristian Holgersen

På billeder fra en Fakta-butik er ordet julemand skiftet ud. Det har fået mange danskere op i det ildrøde felt - men det hele er fup.

Ordet vinter må nærmest være forhekset. Det kan i hvert fald få rigtig mange rasende danskere til at finde høtyvene frem på de sociale medier.

Senest har Fakta været ude i lidt af en vinter-shitstorm, som tog fart mandag aften, da manipulerede billeder fra en af kædens butikker begyndte at blive delt flittigt på nettet.

På billederne var var ordet “jul” skiftet ud med “vinter” på flere prisskilte, så de chokoladeformede julemænd nu havde fået navnet vintermænd.

Det fik folk til at strømme ind på Faktas facebookprofil for at protestere og kræve en forklaring. Nogle taler om det sædvanlige “knæfald for muslimerne,” mens andre “bare vil høre, om I er ved at ødelægge julen for børnefamilierne?”

Falske billeder

Men Fakta har ikke afskaffet julen. Den pågældende butik har heller ikke taget en selvstændig beslutning og givet varerne nye navne.

Billederne er med andre ord manipulerede, lyder beskeden fra pressechefen i Coop til BT.

- Vi undersøgte det og fandt ud af, at billedet skulle være taget i en butik i Slagelse. Men der står julemænd og juleblanding på de skilte, så det billede, der florerer på Facebook, er et totalt falsum, siger Jens Juul Nielsen til avisen.

- Vi har ikke ændret nogen navne fra jul til vinter i Coop. Det har ingen hold i virkeligheden, fortsætter han.

Ifølge BT dukkede billederne for første gang op på en kvindes facebookprofil mandag aften. Hun har siden slettet sin profil.

Den tredje vintergate i rap

Risikoen for at ende i en vinter-shitstorm ser i det hele taget ud til at være overhængende stor i år.

Den første til at mærke julefolkets vrede var Ikea, som har introduceret en vinterkollektion, hvor mange af produkterne kunne ligne julepynt. Men det handler ikke om at nedtone eller afskaffe julen, lød svaret fra boliggiganten.

- Den (kollektionen, red) skeler ikke alene til selve julehøjtiden, men forsøger at skabe glæde og hygge i hjemmet i hele vinterperioden. Af serien fremgår derfor produkter, som ikke er særligt jule-målrettet, ligesom andre produkter i serien bestemt er det, fremgår det af et svar til kritikerne på Facebook.

I sidste uge måtte Salling Group en tur gennem møllen på grund af en ny vinterbolle i Føtex. Stormen lagde sig hurtigt igen, da det gik op for folk, at de gamle juleboller stadig var at finde i butikkerne.

LÆS OGSÅ: Ny Ikea-kollektion hvirvler en shitstorm op



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD