Mange forbrugere klager over butikker i dansk forklædning
I øjeblikket klager mange forbrugere over udenlandske netbutikker, som ved første øjekast ser danske ud.
Forbrugerombudsmanden modtager lige nu ekstra mange klager over udenlandske netbutikker med dansk-klingende navne.
Netbutikkerne leverer ikke de varer, som de lover, eller også er varerne i meget dårlig kvalitet. Måske viser den dyre cashmere-trøje sig at være af polyester, mens de fine lædersko slet ikke er rigtige lædersko.
Vælger forbrugeren at returnere varerne, ender det med at koste næsten lige så meget som selve varen, fordi pakken skal sendes til udlandet.
- Desværre er det relativt nemt at oprette tvivlsomme netbutikker, der fremstår, som om de har en tilknytning til Danmark, uanset hvor på kloden man befinder sig, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
- Kommer der fokus på én netbutik, bliver den måske lukket, men så oprettes der blot en tilsvarende under et nyt navn og med et nyt hjemmesidedomæne. Derfor er det nødvendigt, at vi som forbrugere blandt andet interesserer os for, hvem vi handler med. Hvis netbutikken ikke ønsker at oplyse det på sin hjemmeside, er det et advarselssignal, siger hun.
Netbutikkernes opsætning og betalingsmoduler kan se legitime ud ved første øjekast. Sproget er dansk, og priserne er oplyst i danske kroner.
Men der mangler ofte oplysninger om virksomheden bag hjemmesiden, som fx et CVR-nummer eller en adresse. Aftalevilkårene fremstår måske, som om de er maskinoversat.
LÆS OGSÅ: Shoppingcenter har for længst sluttet fred med netbutikkerne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter