Legetøjsbutik på nettet går internationalt efter succesfuldt forår
En voldsom stigning i salget har været med til at give dansk netbutik blod på tanden. Forude venter en satsning på udlandet.
Netbutikken Legeakademiet.dk, der sælger legetøj med fokus på læring og udvikling, arbejder lige nu på at udvide forretningen til både Sverige, Finland og Holland.
Ekspansionen sker i kølvandet på et bragende godt forår, hvor salget gik frem med otte millioner kroner og indtjeningen blev fordoblet.
- Under coronalukningen væltede det ind med bestillinger fra forældre, der havde brug for lærerige og kreative produkter til hjemmeundervisning og til at holde børnene beskæftiget, mens de selv arbejdede hjemmefra, siger direktør og medejer, Jane Vestergaard, i en pressemeddelelse.
- Og selvom børn og forældre igen er i skole og på arbejde, er de gode salgstal fortsat i maj og juni. Vi har store ambitioner for Legeakademiet, og vi vil smede, mens jernet er varmt, siger hun.
Klar til julesalget
På nuværende tidspunkt er Legeakademiet.dk nået langt med at etablere sig i Finland og Sverige. Ifølge planen skulle butikkerne være klar senere på måneden, så alt spiller inden julesæsonen, som typisk udgør halvdelen af den årlige omsætning.
Legeakademiet.dk kan trække på erfaring fra det norske marked, hvor man allerede har etableret en butik.
- Den norske webshop udgør cirka 15 - 20 procent af vores samlede omsætning, og vi tror på, at vores to nye filialer kan få samme succes, siger Jane Vesterbaard og fortsætter:
- Fokus i år vil dog primært være på dataindsamling, så vi kan tilpasse vores sortiment og forstå de svenske og finske købsmønstre bedst muligt, før vi ruller os helt ud og begynder at tilbyde landespecifikke produkter.
Minder om Danmark
Netbutikkerne i Sverige og Finland har i øjeblikket førsteprioritet. Men satsningen på det hollandske marked skulle meget gerne blive en realitet inden for kort tid. Trods placeringen uden for Norden, så er landet måske midndre fremmed end som så.
- E-handelsmæssigt minder Holland meget om Danmark, hvor vores fornemmelse for Sverige er, at det, på trods af den geografiske nærhed, bliver et vanskeligere marked at få fodfæste i, siger Jane Vestergaard og fortsætter:
- I Finland har vi den fordel, at der endnu ikke er mange konkurrenter på markedet. Og så er der selvfølgelig tilpasning af hjemmesiderne, hvor især det finske sprog er en udfordring. Vi er dog allerede langt i processen, og vi har store forventninger til fremtiden.
LÆS OGSÅ: Nye tal: Mange netbutikker oplever et stigende salg
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter