Lars Larsen-kæde: Effekten af kæmpe satsning har været for lille
Anders Barsøe, adm. direktør i Letz Sushi, vil have større opmærksomhed på kædens mange initiativer inden for bæredygtighed.
Direktør skal rette op på flere års underskud, lyder udfordringen fra Lars Larsen Group. Det kræver mere opmærksomhed på kæmpe satsning.
Certificerede tun og økologiske ris, som bliver transporteret på tog og ikke ombord på mere klimabelastende fly.
Gennem de seneste år har sushikæden Letz Sushi valgt at satse hårdt på bæredygtighed. Men indtil videre har det ikke haft den ønskede effekt blandt kunderne, siger direktøren, Anders Barsøe i et interview med Børsen.
Inden for de kommende år skal han forsøge at rette op på økonomien i Letz Sushi, som hører under Lars Larsen Group. Det kræver mere opmærksomhed på bæredygtighed.
- Vi køber kun tun mærket med MSC. Det er der bare ikke nok, der ved. Derfor vil vi f.eks. promovere vores certificerede tun på en særlig dag, siger Anders Barsøe til Børsen.
Pant på plastik
Letz Sushi har allerede brugt særlige kampagnedage til at sætte fokus på bæredygtighed.
I september var kæden med til at markere World Cleanup Day og havde til lejligheden opfundet sit eget pantmærke, så kunderne kunne få rabat i restauranterne, når de afleverede opsamlet plastik fra naturen.
- Danskerne spiser mere og mere takeaway. Det giver en voksende mængde af emballageaffald – primært af plastik – som desværre i for ringe grad ender i genbrugssystemet, sagde Anders Barsøe i den forbindelse.
- Det er skidt for miljø, klima og havene. For at sætte fokus på, at der burde være pant på al plastik, afholder vi Pant Z Dag, der giver al plastik værdi, fortsatte han.
Underskud på underskud
Gennem flere år har Letz Sushi kæmpet med økonomien, og årsregnskabet for 2018/19, som er det seneste af slagsen, er ingen undtagelse med et underskud på over 21 millioner kroner. Året forinden lød tabet på næsten 23 millioner.
Årsrapporten er dog langtfra støvsuget for positive takter. En stigende omsætning har været med til at øge bruttofortjenesten med 26,6 procent.
- Periodens resultat ender dog stadig i et forholdsvist stort minus, hvilket ikke er tilfredsstillende, og skyldes at virksomheden endnu ikke har høstet den fulde effekt af de investeringer, der er foretaget, forklarer ledelsen i årsrapporten.
Til Børsen forklarer Anders Barsøe, at udviklingen er gået den rigtige vej under coronakrisen, hvor flere køber take away.
LÆS OGSÅ: Indbringende del af Lars Larsen Group får ny topchef
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter