Kunder står dårligere med ny betalingsservice
Den nye betalingsservice DIBS, der blandt andet bruges af teleselskaber, giver ikke kunderne samme beskyttelse som PBS. Det bekymrer Forbrugerombudsmanden
Flere virksomheder såsom telebranchen, optikere og fitnesscentre er, ifølge Politiken, begyndt at tilbyde kunderne en anden form for betalingsservice kaldet ’DIBS’. Dette står i stedet for PBS, som virksomheder i stigende grad er begyndt at lægge gebyrer på for kunderne.
Bekymret Forbrugerombudsmand
Men ifølge avisen betyder den nye betalingsordning, at pengene hæves direkte på kundens kort, uden at de kan nå at modsige sig betalingen, og det har vækket bekymring hos forbrugerombudsmanden.
- I dag kan man som kunde over Betalingsservice gøre indsigelse mod trækningen og dermed undgå, at pengene bliver hævet. I den nye ordning hæves pengene først, og så kan kunden bagefter gøre indsigelse. Det er en meget væsentlig problemstilling, fordi det giver en svagere forbrugerbeskyttelse. Jeg tager det nu op med branchen for at få styr på det«, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe til Politiken.
Ifølge Politiken kan salgschef hos Dibs Lars Dalsted, godt forstå Forbrugerombudsmandens bekymring, men han understreger, at kunden op til halvandet år efter kan gøre indsigelser mod tilbagetrækningen.
(Politiken)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter