Kæder lokker til tidligt julesalg
Det gælder om at få de julegavekøbende kunder så tidligt i butikken som muligt, derfor lokker flere kæder med rabatter, hvis du køber dine gaver nu.
’Køb dine julegaver allerede nu og spar penge’. Nogenlunde sådan lyder budskabet bag flere tilbudskampagner fra blandt andre Fona og Matas.
I Fona har der i denne uge været såkaldt ’Gulemandsuge’, hvor reklamekataloget og plakater har været prydet af en gul julemand med tilhørende tekst: ’Køb dine julegaver i Fona inden 17.11 og spar’. Her har kunderne fået tilbud på kendte mærker såsom Phillips, Sony og Samsung, samt spil, film og hovedtelefoner.
- I november oplever vi som regel en vakuumperiode, hvor kunderne holder lidt igen, inden julehandlen rigtig begynder. Derfor ville vi gerne sætte ekstra gang i omsætningen på dette tidspunkt for de kunder som vil sparer på julegaverne men ikke vil gå på kompromis med kvalitet og mærke/modeller, og det har vi gjort ved at give priserne et ordentligt gok nedad og ugen kalder vi GULEMANDS-ugen, siger salgsdirektør i Fona Kim Lauritsen til detailfolk.dk
Forstærket konkurrence
Nogenlunde samme koncept laver Matas i øjeblikket for deres klubkunder i ’ClubMatas’. Under overskriften: ’Køb julegaverne nu’ forsøger de også at lokke kunderne til med f.eks. 25 procent på Shiseido-produkter.
- Vi vil gerne give vores kunder muligheden for at opnå en besparelse, når de vælger at købe julegaver hos os. På nogle produkter tilbyder vi en besparelse ved køb allerede nu, da vi ved, at konkurrencen bliver forstærket, jo tættere vi når frem mod jul. Samtidig er mange kunder glade for at starte deres julekøb tidligt, så juleperioden bliver en nydelse og tidspresset med opgaver ikke bliver for stort de sidste dage, inden der danses om juletræet, siger Informations- & miljøchef i Matas, Henrik Engberg Johannsen og tilføjer, at man før har prøvet de tidlige juletilbud af og har god erfaring med det.
Sat alle sejl til
I Fona er det første gang man har kørt en Gulemands-uge, og her er da også sat lidt flere sejl til. For eksempel har man i denne uge kunne støde på mænd klædt ud i gul julemandsdragt på Strøget i Aarhus og København, der deler pebernødder ud.
- På pebernødden sidder der et klistermærke med en kode. Koden kan tjekkes i de 2 strøgbutikker og har man den samme har kunden vundet en tur i biografen for 2, forklarer Kim Lauritsen.
Og selv om tilbudsugen ikke er omme endnu, lægger salgschefen ikke skjul på, at man indtil videre er tilfreds med resultatet af kampagnen.
- Vi kan allerede nu se, at det går rigtigt fornuftigt, og når ugen er omme evaluerer vi et lignende tiltag næste år.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter