Jyske muskler bag ILVA's planer om at udvide på landsplan
Røde tal på bundlinjen er nu afløst af vækst og ekspansion. Jyske muskler er en del af årsagen, siger adm. direktør Michael Christiansen.
Det er ikke mere end to år siden, at ILVA var ude i et større økonomisk stormvejr med blodrøde tal på bundlinjen som konsekvens. Men efter to år i hænderne på Lars Larsen, har møbelkæden nu planer om at ekspandere i både Danmark og udlandet.
Den første nye butik efter overtagelsen i 2013 kommer til at ligge i Aalborg, men der er også andre steder i Danmark, som kæden har et godt øje til.
Det fortæller Michael Christiansen til detailfolk.dk. Han er administrerende direktør i IDdesign, der ejer kæderne IDEmøbler og ILVA, og som nu er blevet et af Jysk's datterselskaber.
- Vi har da nogle sorte pletter på kortet. Vi kunne måske godt tænke os Nordsjælland og måske også noget i den vestlige del af Sønderjylland. Og så kunne der selvfølgelig også være en ekstra ILVA i København, siger Michael Christiansen.
En ting er dog helt sikkert, og det er at kæden regner med at åbne en ny IDEmøbler på Amager om en måneds tid.
Jyske muskler har været en gevinst
Spørgsmålet er så, hvad der har ændret sig. Den tidligere ejer af IDdesign, kapitalfonden Axcel, havde også store planer med ILVA, men knækkede halsen på at udvide i Storbritanien, hvorefter IDdesign blev solgt til Lars Larsen.
- Storbritanien gik faktisk meget godt omsætningsmæssigt, der var bare for mange omkostninger. Det er i hvert fald den historie, jeg har fået. Jeg var ikke ansat dengang, siger Michael Christiansen.
- Jeg tror egentlig, at vi ville klare os godt på mange markeder. Men det er klart, at hvis man går ind i et nyt land og bygger et stort lager, så kræver det altså nogle muskler, som vi ikke havde som kæde på det tidspunkt,forklarer han.
Har I fået flere muskler ved at blive en del af JYSK?
-Ja, det kan man godt sige.
Tre nye butikker i Mellemøsten
IDdesign har også en række franchisebutikker rundt om i verden under brandet IDdesign. De ligger i Cypern og i Ungarn, men også i lande i Mellemøsten. De butikker sørger selv for blandt andet lagerkapacitet. Og de klarer sig så godt, at der nu åbner flere nye butikker i Mellemøsten.
- Der åbner tre nye butikker indenfor de næste fire måneder. To i Saudi-Arabien og en i Libanon, fortæller direktøren og uddyber:
- Grundlæggende er det jo varer fra det sortiment, vi har i danske butikker, suppleret op med nogle lokale ting. Så hvis du tager derned, vil du kunne genfinde det sortiment vi også har i IDEmøbler og ILVA.
I 2014 fortalte IDdesign, at man også havde planer om at udvide i andre lande i Europa, men de planer er endnu ikke så konkrete, at Michael Christiansen vil fortælle mere om dem.
- Vi har ikke besluttet hvor og hvornår vi starter, men det er da noget, vi arbejder med, forklarer han.
Kan klare sig uden IKEA
I det hele taget går det ret godt for IDdesigns to kæder IDEmøbler og ILVA. Og derfor er det nærliggende at spørge, om der har været nogle tendenser på det danske møbelmarked, der har bidraget til væksten.
- Vi kan ikke sige andet end, at det går godt. Vi sælger godt, og vi tjener også penge nu. Og vi kan se, at vi tager markedsandele i begge kæder, så derfor vil vi gerne ekspandere de steder vi kan, siger Michael Christiansen.
En strategi, som virksomheden har valgt, er at lægge ILVA og IDEmøbler i samme område som IKEA. Men det er ikke nødvendigvis en strategi, som kæden vil tage med sig til udlandet.
- Vi vil gå efter at lægge os der, hvor der er en god detail-beliggenhed. Det er da fint, hvis der ligger en IKEA, så samles der typisk andre butikker også, men det bliver ikke en del af strategien. Vi har flere der ikke ligger sammen med IKEA, end der ligger sammen med IKEA. Vi kan godt trække kunderne selv, forklarer direktøren.
IDdesign ejer og driver seks ILVA-bolighuse i Danmark og et i Sverige. Virksomheden har også en del IDEmøbel-butikker. IDdesign ejer og driver 31 IDEmøbler i Danmark og har derudover fem tilknyttede bolighuse i henholdvis Danmark, Færøerne og Island.
I 2014 viste årsrapporten, at IDdesign kom ud med et overskud på 40 millioner før skat i perioden 2013/2014. I perioden 2012/2013 var det tal på minus 565 millioner.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter