Johan Bülow: Disse markeder satser vi på
Om Lakrids by Johan Bülow:
Lakrids by Johan Bülow A/S producerer og sælger gourmetlakrids til specialbutikker i 22 lande og har netop nu 14 egne butikker i Danmark, Norge og Tyskland samt webshoppen lakrids.nu.
Lakrids by Johan Bülow blev grundlagt, da Johan Bülow sammen med sin daværende kæreste Sarah Askari, som i dag er hans hustru, etablerede lakridsvirksomheden i 2007 i sin mors køkken i Svaneke på Bornholm.
Den bornholmske lakridskonge har store ekspansionsplaner de kommende år. Især tre lande uden for Danmark ser Johan Bülow stort potentiale i.
- Hvis vi ikke kan sælge lakrids nu, så skal vi seriøst overveje at lave noget andet.
Sådan siger lakridsinnovatøren og grundlæggeren af virksomheden Lakrids by Johan Bülow, Johan Bülow, da detailfolk.dk fanger ham for et interview midt i det travle julesalg.
For den bornholmske lakridskonge og hans omkring 150 ansatte har ikke overraskende drønende travlt for tiden med at sørge for, at folk i Danmark, Norge og Tyskland har mulighed for at købe den eftertragtede og højtprofilerede lakrids bærende hans navn.
Men her stopper det ikke.
- Jeg har store ekspansionsplaner de kommende år. Det seneste års tid har været flot på åbninger. Vi har åbnet to salgssteder i Oslo, hvoraf det ene ligger i kælderen i stormagasinet Steen & Strøm, mens det andet p.t. er en pop-up-butik i Sandvika ved Oslo.
- Derudover har vi åbnet tre enheder i Tyskland. Én i KaDeWes food court (stormagasin i Berlin) med eget personale og omsætningsbestemt leje og en pendant i form af en pop-up i centret Bikini Berlin - et ungt og nyt koncept i Berlins centrum. I første omgang som en pop-up, men vi er allerede i gang med forhandlinger om en fast enhed, fordi det går rigtig godt, fortæller 31-årige Johan Bülow, som i 2014 blev kåret som årets danske leder af interesseorganisationen Lederne.
Lakrids by Johan Bülow A/S producerer og sælger gourmetlakrids til specialbutikker i 22 lande og har 14 egne butikker i Danmark, Norge og Tyskland samt webshoppen lakrids.nu.
LÆS OGSÅ: Lakridskonge kåret som Årets Leder
Container i Düsseldorf
Johan Bülows tredje og nyeste salgsenhed i Tyskland skiller sig markant ud fra den danske lakridskonges andre traditionelle og eksklusive salgssteder.
Således har Lakrids by Johan Bülow i Düsseldorf skaffet en container på 40 fod på det gamle madmarked på Wochenmarkt Carlsplatz, som ifølge Johan Bülow er fyldt med gourmetlækkerier, og hvor købestærke folk kommer for at handle.
- Vores container er indrettet med køkken, hydraulikpumper, udstillingsvinduer og reoler, som skaber en helt speciel stemning. Vi forsøger med container-eksperimentet at ramme noget andet end malls, som vi har haft stor succes med. Alle tre tyske enheder er fuldt profitable, fortæller Johan Bülow.
LÆS OGSÅ: Lakridskonge på eventyr i Tyskland
- Kan I som brand ikke risikere, at jeres navn bliver opfattet på en anden måde, nu hvor I også er rykket væk fra trafikerede og sikre vante omgivelser i flotte stormagasiner?
- Jo, det er også noget, vi har haft for øje. Men jeg synes dog, at vores container i Düsseldorf er så skarp og anderledes i forhold til andre steder på Carlsplatz, at jeg er sikker på, at det er en god forretning, svarer Johan Bülow, som også peger på et købestærkt segment som en vigtig faktor.
Den danske iværksætter fortæller, at en typisk kunde hos containeren kan være en advokat, der har brug for 25 lækre gavekasser.
Nye tiltag
Udadtil virker det, som om alt, hvad Johan Bülow rører ved, bliver til guld.
- Det mest interessante lige nu er, at vi har haft en meget lang vækstkurve siden starten i 2007 og helt frem til forrige år, og hvor vi så i år får en kæmpe vækst, eftersom vi ser ud til at lukke året med en organisk vækst på 35-40 procent.
- At vi får dette vækstboom skyldes, tror jeg, at jeg helt grundlæggende tror på, at gode forretninger og gode ideer skabes via passion og skabes ved, at folk synes, det er sjovt at lave det, de gør. I denne kraftige ekspansion stoppede jeg på et tidspunkt op og tænkte, at vi bliver nødt til at tage et lille års tid, hvor vi får fat i grundelementerne igen, altså vores værdigrundlag.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter