Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ikea-tøjdyr og gigantdonation skal forbedre børns trivsel

PR-foto




Friday den 3 November 2017 kl. 06:10 af: Dennis Clausager

Seks organisationer får glæde af en kæmpedonation fra Ikea, hvor også salget af tøjdyr i Danmark spiller en aktiv rolle.

Ikea har netop udgivet rapporten Play, der viser, at mennesker over hele verden synes, at leg er nedprioriteret i det moderne samfund. Derfor sætter Ikea og Ikea Foundation for andet år i træk fokus på vigtigheden af leg i en internationale velgørenhedskampagne kaldet ”Let’s Play for Change”’, på dansk ”Leg er for alle”, der opfordrer til at skabe et bedre hverdagsliv igennem leg. Det skriver Ikea i en pressemeddelelse.

Donation på 335 millioner kr.

Indsatsen på området, skal nu styrkes yderligere ved, at Ikea Foundation giver Handicap International, Red Barnet, Special Olympics, Room to Read, UNICEF og War Child 45 millioner euro (ca. 335 millioner kr.), til at hjælpe nogle af verdens mest sårbare børn med at lege sikkert og udvikle sig i trygge rammer.

- Alle børn har ret til at lege. Desværre er det langt fra alle steder i verden, det er en selvfølgelighed. Hos Ikea tror vi på, at leg udvikler os, gør os bedre til at samarbejde og sætter gang i vores nysgerrighed. Leg er med andre ord med til at skabe et bedre liv for de mange mennesker. Derfor er vi glade for at støtte børns rettigheder til at være børn og lege, siger Jonas Engberg, der er Sustainability Manager i Ikea Danmark.

Fokus på rettigheder – også i Danmark

Også lokalt i Danmark har Ikea søsat initiativer, der er blevet til via salget af tøjdyr i de danske varehuse.

- Udover den globale donation fra Ikea Foundation udløser salget af bløde bamser fra kollektionen SAGOSKATT, som er designet af børn til børn, en national donation til Unicef. I alt deltog op mod 70.000 børn sidste år i tegnekonkurrencen, hvor de bedste tegninger af fantasidyr blev gjort til virkelige tøjbamser af Ikea, siger Jonas Engberg.

Hver gang et fantasitøjdyr bliver solgt i et dansk Ikea varehus, går 10 kr. til Unicefs arbejde med Rettighedsskoler i Danmark. På en Rettighedsskole lærer eleverne om og indgår i et fællesskab baseret på værdierne i FN’s børnekonvention.

- Danske børns kendskab til egne rettigheder er det laveste i Norden. Og det er vi i fuld gang med at ændre på sammen med Ikea. Vi ved, at skolens trivsel højnes, og at eleverne bliver både gladere, stærkere og bedre til at løse konflikter, hvis de kender deres egne rettigheder. Derfor arbejder vi målrettet på at udbrede Unicef Rettighedsskoler til hele landet, og i de bestræbelser er støtten fra Ikea og Ikeas kunder helt uundværlig, siger Anne Mette Friis, Børn- og ungechef i Unicef Danmark.

Ikea finansierer udviklingen af 12 rettighedsskoler, samt det Nationale Rettighedsråd, og de første fem skoler er allerede i gang med arbejdet i Gentofte, Taastrup, Odense og Aalborg.

LÆS OGSÅ: Topchefen for Ikea Danmark stopper



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD