Ikea-tøjdyr og gigantdonation skal forbedre børns trivsel
Seks organisationer får glæde af en kæmpedonation fra Ikea, hvor også salget af tøjdyr i Danmark spiller en aktiv rolle.
Ikea har netop udgivet rapporten Play, der viser, at mennesker over hele verden synes, at leg er nedprioriteret i det moderne samfund. Derfor sætter Ikea og Ikea Foundation for andet år i træk fokus på vigtigheden af leg i en internationale velgørenhedskampagne kaldet ”Let’s Play for Change”’, på dansk ”Leg er for alle”, der opfordrer til at skabe et bedre hverdagsliv igennem leg. Det skriver Ikea i en pressemeddelelse.
Donation på 335 millioner kr.
Indsatsen på området, skal nu styrkes yderligere ved, at Ikea Foundation giver Handicap International, Red Barnet, Special Olympics, Room to Read, UNICEF og War Child 45 millioner euro (ca. 335 millioner kr.), til at hjælpe nogle af verdens mest sårbare børn med at lege sikkert og udvikle sig i trygge rammer.
- Alle børn har ret til at lege. Desværre er det langt fra alle steder i verden, det er en selvfølgelighed. Hos Ikea tror vi på, at leg udvikler os, gør os bedre til at samarbejde og sætter gang i vores nysgerrighed. Leg er med andre ord med til at skabe et bedre liv for de mange mennesker. Derfor er vi glade for at støtte børns rettigheder til at være børn og lege, siger Jonas Engberg, der er Sustainability Manager i Ikea Danmark.
Fokus på rettigheder – også i Danmark
Også lokalt i Danmark har Ikea søsat initiativer, der er blevet til via salget af tøjdyr i de danske varehuse.
- Udover den globale donation fra Ikea Foundation udløser salget af bløde bamser fra kollektionen SAGOSKATT, som er designet af børn til børn, en national donation til Unicef. I alt deltog op mod 70.000 børn sidste år i tegnekonkurrencen, hvor de bedste tegninger af fantasidyr blev gjort til virkelige tøjbamser af Ikea, siger Jonas Engberg.
Hver gang et fantasitøjdyr bliver solgt i et dansk Ikea varehus, går 10 kr. til Unicefs arbejde med Rettighedsskoler i Danmark. På en Rettighedsskole lærer eleverne om og indgår i et fællesskab baseret på værdierne i FN’s børnekonvention.
- Danske børns kendskab til egne rettigheder er det laveste i Norden. Og det er vi i fuld gang med at ændre på sammen med Ikea. Vi ved, at skolens trivsel højnes, og at eleverne bliver både gladere, stærkere og bedre til at løse konflikter, hvis de kender deres egne rettigheder. Derfor arbejder vi målrettet på at udbrede Unicef Rettighedsskoler til hele landet, og i de bestræbelser er støtten fra Ikea og Ikeas kunder helt uundværlig, siger Anne Mette Friis, Børn- og ungechef i Unicef Danmark.
Ikea finansierer udviklingen af 12 rettighedsskoler, samt det Nationale Rettighedsråd, og de første fem skoler er allerede i gang med arbejdet i Gentofte, Taastrup, Odense og Aalborg.
LÆS OGSÅ: Topchefen for Ikea Danmark stopper
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter