Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Hjem-IS laver overskud efter kold periode





Wednesday den 27 May 2015 kl. 09:30 af: Lise Møller Schilder

Det kører strålende for Hjem-IS, efter koncernen har fået nye ejere. Et underskud på 15 mio. kr. er nu vendt til et pænt overskud.

Ejerne bag Hjem-IS har i 2014 formået at lave et overskud på 5,5 millioner kroner efter skat. Og det må siges at være en succesfuld turn-around.

- Vi er meget tilfredse med resultatet i et år præget af integration af selskaberne Hjem-IS og Viking Is, men selvfølgelig særligt stolte over, at turn-arounden og de valgte strategiske fokusområder slår igennem på bundlinjen allerede i år et, siger administrerende direktør Frank Jørgensen Waller i en pressemeddelelse.

Da ejerne af det tidligere Viking is købte forretningen fra Nestlé i januar 2014, havde virksomheden inden da vist et årsregnskab fra 2013 med et driftsunderskud på 15 millioner kroner. Men den udvikling er nu vendt. Det viser årsregnskabet fra Hjem-IS. 

Flere varer og nye ruter

En af grundende til, at det går langt bedre, er at Hjem-IS nu har valgt at sælge andre produkter end is.

Det gælder blandt andet frostvare som kylling, pølser, fisk og pizza. Men Hjem-IS har nu også valgt at satse på andre områder.

- Vi har blandt andet investeret i fem event-biler, som vi kalder dem. Det vil sige biler som er kørende caféterier, hvor man ud over is-produkter kan få blandt andet kaffe, vand og sandwich. Dem vil folk kunne møde på strande og til festivaller m.v. – der hvor folk er, når vejret er godt og man ikke er hjemme, når og hvor Hjem-IS bilen kommer, forklarer en af de driftsansvarlige direktører i Hjem-IS, Per Roth.

Ledelsen skriver i årsrapporten, at de sidste år iværksatte en handlingsplan på seks punkter, og at denne handlingsplan nu har båret frugt. Det drejer sig blandt andet om at inddrage nye produkter, ændre markedsføring, flytte hovedkontor og lave incitamentbasserede franchiseaftaler.

Derudover har man også forsøgt sig med et business to business projekt, hvor virksomheder kan købe is til deres medarbejdere. 

Positive forventninger til 2015

I årsrapporten fortæller ledelsen desuden, at de har positive forventninger til 2015, hvor man regner med at investere midler i at nå ud til kiosksegmentet, ligesom at man regner med at starte egne kiosker på strande.

- Disse investeringer vil dog i en vis udstrækning have negativ påvirkning på resultatet i 2015. Taget dette i betragtning forventer ledelsen et positivt resultat efter skat i 2015 i niveauet 4-6 millioner kroner, skriver ledelsen i årsrapporten.

Hjem-is tager også højde for, at is-slaget afhænger meget af vejrguderne. Og det skaber en hvis usikkerhed.

- Selskabets væsentligste risici er knyttet til evnen til at tilpasse forretningen til forbrugernes efterspørgsel. Virksomheden er en sæsonvirksomhed, der er afhængig af vejret.

Hjem-is har 121 is-biler og 10 depoter.

 LÆS OGSÅ: Hjem-is-bilen - nu med fisk



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD