Gyldent år giver Ikea Danmark 100 mio. ekstra på bundlinjen
IKEA Danmark
Nettoomsætning (mio. DKK)
2018/19: 4.689,3
2017/18: 4.347,3
2016/17: 4.159,8
Årets resultat (mio. DKK)
2018/19: 316,3
2017/18: 216,9
2016/17: 321,5
- Onlinesalget er vokset med ca. 49%
- 28,72 % af onlineordrer blev lagt udenfor varehusenes åbningstider
- Antal besøg på IKEA.dk: 41 mio.
- Antal besøg i varehusene: 10.734.819
Kilde: årsrapport, IKEA A/S, 01.09.2018 - 31.08.2019
Topchefen peger på en særlig udvikling, som han er særligt glad for. Og det er ikke bundlinjen, selvom den ellers er svulmet gevaldigt op.
Allerede før årsskiftet blev det meldt ud, at Ikea Danmark havde nået en rekordhøj omsætning på 4,7 milliarder kroner for regnskabsåret 2018/19.
Derfor kommer det næppe som den helt store overraskelse, at hele årsrapporten, som netop er offentliggjort, er spækket med gode takter.
Mest iøjnefaldende er årets resultat på 316 millioner kroner efter skat - en fremgang på næsten 100 millioner i forhold til året før. Ikea bruger da også selv udtrykket “et gyldent år” i den medfølgende pressemeddelelse.
Spørger man topchefen, Johan Laurell , glæder han sig mest over, at Ikea Danmark har oplevet vækst i alle salgskanaler. På nettet er salget steget med 49 procent, mens pilen også peger den rigtige vej i de fysiske varehuse.
- I 2019 forbedrede vi brugeroplevelsen af ikea.dk og styrkede samtidig vores totale servicetilbud med bl.a. tre timers Her & Nu Levering, siger Johan Laurell, der officielt har titlen Country Retail Manager i IKEA Danmark.
- Vi har også etableret vores Klik & Hent – Nær dig service flere steder i landet, så kunderne kan få udleveret deres varer meget tættere på deres hjem. Vores forretning står stærkt, og vi udvikler løbende vores møde med kunden, siger han.
Indfører leje af møbler
I 2020 kommer Ikea Danmark til at fokusere endnu mere på bæredygtighed, lyder meldingen fra Johan Laurell.
Allerede mod slutningen af 2019 introducerede Ikea levering i København med elbiler, og i det nye år vil møbelvirksomheden begynde at tilbyde leasing af møbler. Det sker som led i bestræbelserne på at omlægge forretningen fra en lineær til en cirkulær model.
- Vi har sat nogle meget ambitiøse mål for omstillingen af vores forretning i 2030, siger topchefen og fortsætter:
- Ikeas størrelse, udbredelse og betydning for menneskers liv og hverdag indebærer, at vi har en særlig forpligtelse til at gøre de mange danskere i stand til at leve et mere bæredygtigt liv i hjemmet.
- Det er et ansvar og et løfte, både over for samfundet og vores kunder, men det er også et forretningspotentiale. Og så er det en logisk slutning. For uden bæredygtighed har vores forretning ikke en fremtid, siger Johan Laurell.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter