Forfatter har fundet vinderbutikkernes opskrift på succes
Forfatteren bag Vinderbutikker er Torsten Bo Jørgensen. Han er rådgiver og facilitator i sit firma, BYSTRATEGI.
I april 2022 starter en foredragsturné landet rundt om ”Vinderbutikker”.
Landet er fuld af succesfulde butiksejere, som kan stå imod presset fra nethandlen og de store kæder. En ny bog ser nærmere på dem.
I Nykøbing Sjælland åbnede Lone Guldager sin egen skobutik for en lille håndfuld år siden. Hun satser på god rådgivning og et stort sortiment inden for smart komfort til kunder over 35 år.
Selvom byen er lille, så lykkedes Lone Guldager med at stable en rentabel forretning på benene. Og hun er langtfra alene.
Forfatter Torsten Bo Jørgensen har netop skrevet om bog med titlen Vinderbutikker, hvor han kommer med 23 eksempler på fysiske butikker, der har succes på trods af presset fra nethandel og de store kæder.
- De 23 butiksejere fortæller detaljeret om, hvordan de år efter år skaber stærke økonomiske resultater, siger Torsen Bo Jørgensen.
Opskrift på succes
Torsten Bo Jørgensen har i bogen fundet frem til en formel på succes, som kan koges ned til fire punkter: Attraktive værditilbud, god markedsføring, godt lederskab og digitalt håndelag
- Man skal have et attraktivt værditilbud. Her spiller et stærkt og nogle gange unikt sortiment en stor rolle, siger forfatteren og fortsætter:
- Det kan få kunderne til at køre tværs over Danmark, eksempelvis som hos skobutikken Maritta Sko i Hvide Sande, der sælger mere end 20.000 par sko om året takket været et enormt sortiment, især i yderstørrelser.
Andre nøgler til et stærkt værditilbud er rådgivning, oplevelser, det personlige møde, det sociale fællesskab og pris, fortæller forfatteren.
Stor forskel på markedsføringen
Når det gælder markedsføring er der stor forskel på, hvad der virker for de enkelte butikker. Nogle bruger nogle op imod tre millioner kroner om året og tiltrækker kunder fra hele landet.
- Andre markedsfører sig slet ikke, fordi de har kunder nok. Kreativiteten er stor og omfatter alt fra auktioner over restvarer til SoMe-samarbejder med lokale kendisser, siger Torsten Bo Jørgensen.
Han slår fast, at selve salgshåndværket i butikken også er afgørende.
- Vinderbutikkerne er dygtige til samtalerne med kunderne og får dem til at reflektere over deres behov, hvorefter de sælger dem varen til en pris, der giver mening for butikken. De oversælger aldrig, for de tænker i livstidskunder, siger Torsten Bo Jørgensen.
Godt lederskab
Alle vinderbutikkerne i bogen har også styr på alle de aktiviteter, som foregår ude i baglokalerne.
Det handler om at skabe begejstrede medarbejdere, stærke leverandørsamarbejder, være gode købmænd – og være villige til at investere de rigtige steder.
Endelig omfavner butikkerne den digitale udvikling og bruger sociale medier, butikker og digital lagerstyring.
Vinderbutikker udkommer den 21. marts .
LÆS OGSÅ: Peger på en afgørende svaghed i kampen mod butiksdød
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter