Forbrugerne opdager netbutikker særligt ét sted
Danskerne er typisk ret loyale kunder, når det gælder handel på nettet. Men særligt ét sted finder de nye butikker, viser opgørelse.
I kampen om at tiltrække nye kunder, så findes der ét enkelt overskyggende middel for danske netbutikker.
Ifølge en opgørelse fra Dansk Erhverv er søgemaskiner nemlig den langt mest benyttede vej, når danske forbrugere leder efter nye netbutikker.
- De danske forbrugere er generelt yderst trofaste på nettet, og syv ud af 10 køb sker i butikker, de allerede har handlet i. Når forbrugerne bevæger sig ud i ukendt territorium, får de oftest hjælp af en søgemaskine – typisk Google, skriver Dansk Erhverv.
Brugen af søgemaskinerne er mest udbredt blandt de midaldrende og pensionisterne, mens de yngre generationer i lidt højere grad benytter sig af deres omgangskreds og de sociale medier.
Måske er det lidt overraskende, at det også mest er de unge, som klikker ind på en netbutik på grund af kendskab til virksomhedens fysiske butikker. Det gælder 12 procent af de unge og blot seks procent blandt de midaldrende og pensionisterne.
HVORDAN FINDER FORBRUGERNE NYE NETBUTIKKER?
Kilde: Dansk Erhverv Digital Handel - E-handelsanalysen 2020
Søgemaskiner:
Unge: 39% | Singler/par: 45 | Børnefamilier: 47 | Midaldrende: 47 | Pensionister: 45
Sociale medie:
Unge: 19 | Singler/par: 14 | Børnefamilier: 16 | Midaldrende: 13 | Pensionister: 9
Omgangskreds:
Unge: 19 | Singler/par: 11 | Børnefamilier: 11 | Midaldrende: 12 | Pensionister: 13
Kendskab til gadebutikken:
Unge: 12 | Singler/par: 10 | Børnefamilier: 7 | Midaldrende: 6 | Pensionister: 6
Reklamer online:
Unge: 12 | Singler/par: 7 | Børnefamilier: 7 | Midaldrende: 5 | Pensionister: 9
Prissammenligningstjeneste:
Unge: 5 | Singler/par: 9| Børnefamilier: 8 | Midaldrende: 7 | Pensionister: 7
Nyhedsbrev:
Unge: 2 | Singler/par: 3 | Børnefamilier: 4 | Midaldrende: 4 | Pensionister: 4
Reklamer i trykte medier:
Unge: 2 | Singler/par: 2 | Børnefamilier: 2 | Midaldrende: 2 | Pensionister: 3
Tilbudssites:
Unge: 2 | Singler/par: 1 | Børnefamilier: 2 | Midaldrende: 2 | Pensionister: 2
TV/radioreklamer:
Unge: 1 | Singler/par: 2 | Børnefamilier: 2 | Midaldrende: 1 | Pensionister: 0
LÆS OGSÅ: Verdenskendt netbutik kan ende i kløerne på danske myndigheder
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter