Første år på børsen: Matas har tjent en kvart milliard
Matas kan i sit første årsregnskab som børsnoteret virksomhed bl.a. melde om omsætningsfremgang og en indtjening på en kvart milliard.
Matas har i dag fremlagt sit første årsregnskab som børsnoteret virksomhed.
Materialistkæden kan i det skæve regnskabsår 2013/14 melde om et resultat på 249 millioner kroner mod 263 millioner kroner året før. Det justerede resultat efter skat landede på 374 millioner kroner, og det er en stigning på 11,4 procent i forhold til året før.
- Vi er glade for at kunne aflægge vores første årsrapport som børsnoteret selskab med et driftsresultat lidt bedre end ventet. I et år med et fortsat afdæmpet detailhandelsmarked er vi ligeledes tilfredse med at kunne levere en like-for like vækst på 3,4 procent, siger adm. direktør Terje List i en udtalelse.
Samtidig omsatte kæden for 3,4 milliarder kroner i 2013/14 mod 3,2 milliarder kroner året før.
Det var især salget i Matas 273 egne butikker, der gik frem. Her steg salget med 7 procent i forhold til året før, mens mens engrossalget til de associerede Matas butikker faldt med 24,9 procent som følge af Matas' overtagelsen af butikkerne.
LÆS OGSÅ: Matas overtager yderligere seks butikker
Korrigeret for overtagelsen af butikker og en revaluering af Club Matas point, var der en underliggende fremgang i salget til de associerede butikker på cirka 2 procent i forhold til 2012/13.
Vil åbne flere butikker
Matas forventer, at omsætningen stiger til 3,5 milliarder kroner i 2014/15-regnskabet.
Materialistkæden ønsker fortsat at styrke sin markedsposition igennem åbning af nye butikker, udvidelse af eksisterende butikker og overtagelse af et mindre antal associerede butikker.
- Det vurderes, at der til trods for et allerede fintmasket butiksnetværk stadig er potentiale for at åbne et mindre antal nye butikker i de kommende år. Dertil vil der fortsat blive foretaget opkøb af associerede butikker, såfremt pris og beliggenhed er attraktiv, skriver Matas i årsregnskabet.
Samtidig ønsker Matas at øge sin tilstedeværelse på nettet og udvide sit forretningsomfang online. Matas' webshop er en vigtig salgskanal, men giver samtidig en række synergimuligheder i forhold til Club Matas, der har rundet 1,4 millioner medlemmer.
Matas har 296 butikker i Danmark inklusiv en webshop og to butikker i Sverige. Kæden ejer selv 273 af butikkerne i Danmark inklusive webshoppen og to butikker i Sverige. De resterende 23 butikker er selvstændigt ejede og anvender Matas kædens navn og logo. Derudover har koncernen i det forløbne regnskabsår åbnet fem butikker og en webshop under navnet StyleBox.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter