Flere kunder og omsætningsvækst i shoppingcentre
Det går fremad på flere områder for en række danske shoppingcentre, viser ny årsopgørelse. Læs, hvor væksten ligger.
Der er nu godt nyt for forretningsdrivende i danske shoppingcentre og ejerne af en række centre.
Således viser en nylig årsopgørelse fra ejendomsforvaltningsselskabet Deas, der er førende inden for blandt andet center management, at danske shoppingcentre havde en flot fremgang i både omsætningsvækst og kundetal i 2015.
Deas driver og udvikler en portefølje på 18 centre og dermed over 20 procent af det danske marked for shoppingcentre. Centrene, der fortrinsvis ejes af Danica Pension, omfatter blandt andet Lyngby Storcenter, Frederiksberg Centret, Kolding Storcenter og City2 i Taastrup.
Omsætningen i Deas’ shoppingcentre steg med 4 procent i 2015. Ifølge ejendomsforvaltningsselskabet er det ’meget positivt, at omsætningsvæksten er pænt spredt ud over et flertal af centrene’.
Væksten ligger inden for beklædning og udvalgsvarer, der begge har vist en fremgang på 6 procent, mens dagligvarer ligger på samme niveau som året før.
LÆS OGSÅ: Her er Danmarks bedste shoppingcenter 2015
’En meget positiv udvikling’
Sammenlignet med dansk detailhandlen generelt har centrene klaret sig bedre både total set og inden for beklædning og udvalgsvarer i 2015, fremhæver Deas.
Dansk detailhandel har således samlet haft en vækst på 1 procent, og på beklædning ses en tilbagegang på 1 procent, hvorimod øvrige udvalgsvarer ifølge Deas ligger status quo.
På dagligvarer klarer detailhandlen sig dog fortsat bedre end centrene, da der her er vækst på 2 procent.
- Opgørelsen viser en meget positiv udvikling set i lyset af den generelt afdæmpede vækst i dansk økonomi, samt ikke mindst den stigende konkurrence for den fysiske detailhandel fra e-handlen, siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i Deas med ansvar for center management, i en pressemeddelelse.
SE GALLERI: Alle vinderne til awardshowet Danmarks Bedste Shoppingcenter
Flere kunder - og butikker
Også med hensyn til antallet af kunder i Deas’ shoppingcentre går det fremad. Det sker med en fremgang på 5 procent i 2015.
Det er primært Frederiksberg Centret, City 2 og Vestsjællandscentret, der fik flere besøgende i 2015. Fælles for disse centre er, at de alle blev renoveret og ombygget i 2015.
Det tyder – ifølge Deas – på, at udviklingen har øget centrenes tiltrækningskraft.
- Kundetallene viser, at forbrugerne stiller større krav til shoppingcentrene, herunder butiksudbud, faciliteter, bespisning og oplevelser – og at de belønner de centre, som kan opfylde disse krav, siger Finn Sture Madsen i pressemeddelelsen.
I øjeblikket arbejdes der på åbningen af et nyt, stort koncept for madtorv og spisehus på Store Torv i Lyngby Storcenter med forventet åbning i foråret 2016
Ligeledes er der planer om et stort udvidelsesprojekt i Amager Centret, hvor centret får tilført 20-30 nye butikker.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter