En paradoksal udvikling rammer detailsalget midt i krisetid
Selvom forbrugerne er i historisk dårligt humør, og prisernes himmelflugt ventes at fortsætte, så vokser det samlede detailsalg.
Prisstigninger, vareknaphed, krig og corona. De danske forbrugere har aldrig haft et mere negativt syn på økonomien.
Alligevel har Danmarks Statistik målt en mindre fremgang i detailsalget på 1,7 procent. Det viser opgørelsen for april måned.
Bedst ser det ud for tøjbutikkerne, hvor fremgangen i forhold til marts lyder på 7,3 procent, mens dagligvarehandlen og kategorien for andre forbrugsvarer må nøjes med lavere væksttal.
- Udviklingen i detailsalget afspejler dermed endnu ikke det markante fald, som ses i forbrugerforventningerne, skriver Danmarks Statistik og henviser til de rekordlave målinger af forbrugertilliden.
Hos Dansk Industri har underdirektøren - Morten Granzau - også bidt mærke i udviklingen.
- Det er ret paradoksalt, at vi endnu ikke har set en større tilbagegang i salget. Forbrugerne har aldrig set så negativt på fremtiden som nu. Alligevel er detailomsætningen stadig 7,5 procent højere end i 2019, før corona vendte op og ned på vores forbrugsvaner. Krisestemningen har altså endnu ikke for alvor ramt forbruget, skriver Morten Granzau i analyse.
En anden opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at der stadig er udsigt til prisstigninger i store dele af detailhandlen. Omkring 60 procent af de adspurgte virksomheder regner med at forlange flere penge fra kunderne inden for de kommende tre måneder.
Andelen af detailvirksomheder, som har hævet priserne over de seneste tre måneder, ligger et lille stykke over 60 procent, og det kan være gode tegn.
- Det tyder på, at prisstigningerne så småt begynder at stabilisere sig, skriver Sofie Holme Andersen, der er cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, i en analyse ifølge Berlingske.
DETAILSALGET
Procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder.
Tallene er korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving.
Detailhandel i alt
Feb: -1,4
Mar: -0,9
Apr: 1,7
Fødevarer og andre dagligvarer
Feb:-2,3
Mar: -1,4
Apr: 0,2
Beklædning mv.
Feb: 6,0
Mar: 1,4
Apr: 7,3
Andre forbrugsvarer
Feb: -1,9
Mar: -0,9
Apr: 2,0
Kilde: Danmarks Statistik
LÆS OGSÅ: Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter