Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

En paradoksal udvikling rammer detailsalget midt i krisetid

Foto: detailfolk.dk



Monday den 30 May 2022 kl. 11:14 af: Kristian Holgersen

Selvom forbrugerne er i historisk dårligt humør, og prisernes himmelflugt ventes at fortsætte, så vokser det samlede detailsalg.

Prisstigninger, vareknaphed, krig og corona. De danske forbrugere har aldrig haft et mere negativt syn på økonomien.

Alligevel har Danmarks Statistik målt en mindre fremgang i detailsalget på 1,7 procent. Det viser opgørelsen for april måned.

Bedst ser det ud for tøjbutikkerne, hvor fremgangen i forhold til marts lyder på 7,3 procent, mens dagligvarehandlen og kategorien for andre forbrugsvarer må nøjes med lavere væksttal.

- Udviklingen i detailsalget afspejler dermed endnu ikke det markante fald, som ses i forbrugerforventningerne, skriver Danmarks Statistik og henviser til de rekordlave målinger af forbrugertilliden.

Hos Dansk Industri har underdirektøren - Morten Granzau - også bidt mærke i udviklingen.

- Det er ret paradoksalt, at vi endnu ikke har set en større tilbagegang i salget. Forbrugerne har aldrig set så negativt på fremtiden som nu. Alligevel er detailomsætningen stadig 7,5 procent højere end i 2019, før corona vendte op og ned på vores forbrugsvaner. Krisestemningen har altså endnu ikke for alvor ramt forbruget, skriver Morten Granzau i analyse.

En anden opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at der stadig er udsigt til prisstigninger i store dele af detailhandlen. Omkring 60 procent af de adspurgte virksomheder regner med at forlange flere penge fra kunderne inden for de kommende tre måneder.

Andelen af detailvirksomheder, som har hævet priserne over de seneste tre måneder, ligger et lille stykke over 60 procent, og det kan være gode tegn.

- Det tyder på, at prisstigningerne så småt begynder at stabilisere sig, skriver Sofie Holme Andersen, der er  cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, i en analyse ifølge Berlingske.


DETAILSALGET

Procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder.
Tallene er korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
.

Detailhandel i alt
Feb: -1,4
Mar: -0,9
Apr: 1,7

Fødevarer og andre dagligvarer
Feb:-2,3
Mar: -1,4
Apr: 0,2

Beklædning mv.
Feb: 6,0
Mar: 1,4
Apr: 7,3

Andre forbrugsvarer
Feb: -1,9
Mar: -0,9
Apr: 2,0

Kilde: Danmarks Statistik


LÆS OGSÅ: Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD