En masterclass i detailhandel er det seneste værn mod butiksdød
For at ruste butikkerne til at konkurrere med nethandlen er lokale kræfter gået sammen for at skabe en masterclass i detailhandel.
Niels Adolfsen er center manager i Aalborg Storcenter, og så er han initiativtager til en masterclass i detailhandel, som skal klæde det nordjyske butiksliv endnu bedre på til at stå imod konkurrencen fra nethandlen.
Første omgang af kurset løber af stablen over fem tirsdage fra den 30. august.
- Der er ingen tvivl om at corona har ændret den måde vi handler på i dag, og at mange butikker har svært ved at sælge lige så meget som før corona, siger Niels Adolfsen i en pressemeddelelse.
Ifølge ham er 25 procent af alle butikker i Nordjylland i fare for at lukke, hvis ikke der bliver taget affære og nethandlen dermed får en endnu større bid af det samlede detailsalg i området.
Nye tider - Nye måder
Kurset er et såkaldt KOMPAS kompetenceudviklingsprojekt til nordjyske virksomheder, og derigennem har det været muligt at hente økonomisk støtte.
- Nye tider kalder på nye måder at gøre tingene på. Under COVID-19 har mange virksomheder på rekordtid måttet nytænke. Vi blev hurtigt enige om, at en masterclass, der gør personalet dygtigere, er en optimal måde at hjælpe butikkerne på, siger Hanne Søe-Christiansen fra Erhvervshus Nordjylland, som også er med i projektet.
Selve indholdet i masterklassen er udviklet af udvalgte butikschefer fra Aalborg. Fem punkter bliver der sat særligt fokus på:
- Butikscheferne skal uddannes i ledelse, så de kan gøre deres ansatte endnu dygtigere og endnu gladere for at gå på arbejde.
- De ansatte i butikkerne skal trænes til at blive bedre til at sælge og udnytte de fordele det giver, at kunden står i butikken.
- Butikkerne skal blive bedre til at planlægge kundens vej gennem butikken, nøjagtig ligesom netbutikker optimere deres hjemmeside til at sælge mest, og som McDonalds, der har øget deres salg helt vildt, ved at optimere på kundens vej gennem deres restauranter.
- Butikkerne skal lære hvordan de bruger online markedsføring på lige vilkår med nethandlen, og hvordan de forskellige typer af markedsføring påvirker salget i dens butik.
- Butikkerne skal være bedre til at fortælle hvad de gør for at passe på den verden vi alle sammen lever i.
LÆS OGSÅ: Peger på en afgørende svaghed i kampen mod butiksdød
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter