Efter massive tab er Power snublende tæt på sorte tal
POWER A/S
Nettoomsætning (t.kr)
2019: 2.235.840
2018: 2.071.219
2017: 1.998.647
EBITDA (t.kr)
2019: 27.270
2018: 21.702
2017: -108.345
Samlet resultat (t.kr.)
2019: -3.134
2018: -7.606
2017: -138.334
Fra ledelsesberetningen
"Årets resultat er tilfredsstillende og i tråd med forventningerne."
Kilde: Power A/S, årsrapport 2019
Elektronikkæden Power smed igen ekspansionen op på en større klinge i 2019 - men det har ikke fået bundlinjen til at dykke. Tværtimod.
Det er i sagens natur dyrt at åbne store varehuse. Se bare på rækken af underskud hos elektronikkæden Power - de taler deres tydelige sprog.
Efter at have tabt mere end 360 millioner kroner på bare tre år, blev Power da også tvunget til at sænke tempoet og kun åbne et enkelt, lille varehus i 2018.
Men allerede i 2019 blev ekspansionen genstartet. Samtidig er det lykkedes at fortsætte bundlinjens positive udvikling, viser det seneste årsregnskab for Power A/S.
- Power fortsatte i 2019 sin ekspansion med fire nye varehuse, og kæden tæller nu 17 Power-varehuse. Ekspansionen via nye varehuse er kostbar i opstartsåret, men ofte lønsom allerede fra første fulde driftsår, skriver ledelsen i regnskabets beretning.
- De seneste års konsolidering og professionalisering af kædens butikker og hovedkontor, samt tilpasning og optimering af de centrale omkostninger, har rummet et år med etablering af fire nye varehuse, skriver ledelsen.
Forventer fremgang
Konkurrencen på det danske marked for elektronik er hård. Alligevel forventer Power, at fremgangen fortsætter ind i 2020.
- Selskabet forventer at åbne flere nye Power butikker i 2020. Butikkerne vil være centralt beliggende i de største danske byer, skriver ledelsen og fortsætter:
- Den nuværende butiks portefølje på 17 butikker bidrager imidlertid så positivt, at der forventes en forbedring af driftsresultat for 2020.
Effekterne af coronakrisen er svære at forudsige, skriver Power i årsrapporten, hvor det til gengæld også fremgår, at den delvise nedlukning af samfundet fik omsætningen til at stige markant på nettet. Det skulle opveje det tabte salg i varehusene.
LÆS OGSÅ: Hårdt prøvet elektronikkæde presser egenkapitalen op i plus
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter