Dyr dansk fragt rammer e-handlen
En ny analyse konkluderer, at den danske fragt er dyr sammenlignet med andre lande, og det er et problem for de danske netbutikker.
Det er dyrt at sende pakker i Danmark.
Det konkluderer en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Analysen viser, at de danske listepriser for at sende mindre pakker er højere end i en række sammenlignelige lande.
- Konkurrencen om at fragte pakker er blevet bedre, men alligevel er listepriserne i Danmark højere end i landene omkring os. Endnu skarpere konkurrence om at levere pakker vil føre til mere effektiv fragt, lavere priser og et større udvalg af ydelser til gavn for forbrugerne, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, i en udtalelse.
Dyrt for danske netbutikker
Den dyre danske fragt betyder, at de mindre danske netbutikker bliver sat tilbage i forhold til udenlandske konkurrenter.
- Vi er helt enige med rapportens konklusioner om, at de højere priser for at sende småpakker i Danmark rammer e-handlen. Ikke mindst i forhold til konkurrenter i udlandet, som sparer op til 36 procent i porto i forhold til prisen i Danmark, siger kommunikationschef Henrik Theil fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Hos FDIH mener man derfor, at de danske politikere bør få rettet op på de skæve konkurrenceforhold.
- Det handler grundlæggende om skæve konkurrenceforhold mellem Post Danmark, der er delvist momsfritaget, og så de andre distributionsfirmaer, der skal fungere på rene markedsvilkår. Her er en opgave for danske politikere i at få rettet op på forholdene, så konkurrencen sker på lige vilkår. Ikke kun i Danmark, men også i forhold til landene omkring os, siger Henrik Theil.
Analysen konkluderer, at der i dag flere fragtvirksomheder end tidligere på markedet. Men sammenlignet med andre lande har danske forbrugere stadig færre distributører og fragtprodukter at vælge imellem, når de handler på internettet. Samtidig er Post Danmark som det eneste fragtfirma momsfritaget for pakker på op til 20 kilo.
Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er iværksat som et led i regeringens forbrugerpolitiske eftersyn.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter