Magasin står klar med tunge investeringer og planer om udlandet
Med en solid milliard-omsætning i bagagen står Magasin stærkere end nogensinde, siger direktør. Han sigter nu mod udlandet.
De svære tider under coronakrisen med restriktioner og nedlukninger har ikke fået Magasin ned med nakken. Tværtimod.
Kæden af syv stormagasiner lever i bedste velgående og sætter nu gang i en investeringsstrategi, som den adm. direktør - Peter Fabricius - kalder for driftig i en pressemeddelelse.
Det sker samtidig med offentliggørelsen af årsregnskabet, hvor Magasin kan bogføre en omsætning på 3,5 milliarder kroner og et driftsresultat på 249 millioner. Overskudsgraden endte på 6,7 procent, og det er en smule bedre end året før.
Regnskabet strækker sig i denne omgang over 16 måneder fra 1. september 2020 til 31. december 2021.
- Jeg er ovenud stolt over den fantastiske holdindsats, der er leveret på tværs af afdelinger, siger Peter Fabricius. Han skiftede sidste år titel fra finansdirektør til adm. direktør i Magasin.
- Det er ingen hemmelighed, at pandemien har gjort dagene længere og betydeligt mere bumpede, men vi har formået at både opretholde, omstille, tænke nyt og holde humøret højt – både online og i vores syv fysiske butikker, når dørene kunne holdes åbne, siger han.
Driftig strategi
Med et solidt økonomisk fundament har Peter Fabricius lagt en ny investeringsstrategi. Han vil bruge 65 millioner kroner om året til at udvikle og vedligeholde Magasin.
En del af investeringerne skal gå til at udvide samspillet mellem nethandlen og de fysiske stormagasiner.
- Vi lever i en mere og mere digital verden, og som detailvirksomhed er en af vores vigtigste opgaver at bygge bro mellem vores digitale og fysiske løsninger. Vi er langt, og med de nye ejere i ryggen skal vi endnu længere, siger Peter Fabricius.
I årsregnskabet kan Magasin se en vækst på 150 procent i onlinesalget, som udgjorde næsten en fjerdedel af den samlede omsætning.
Da restriktionerne blev lempet, begyndte kunderne igen at søge mod stormagasinerne, og Magasin kan måle en stigning på 20 procent i kundetrafikken siden genåbningen.
Øget satsning i Skandinavien
Magasin lancerede en svensk netbutik i november 2019, som er blevet godt modtaget. I den nye regnskabsperiode skal der ekstra tryk på det svenske salg, så forventningen er en fordobling af salget.
Efter de gode takter håber Magasin på at åbne en norsk netbutik i 2023, og på lidt længere sigt er der planer om fysiske stormagasiner.
- For både Sverige og Norge er det på tegnebrættet også at åbne fysiske Magasin-butikker i Stockholm og Oslo. På tværs af hele Skandinavien er det ambitionen er blive den foretrukne omni-channel retail-forretning, skriver Magasin i pressemeddelelsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter