Detailkæder er blandt verdens mest værdifulde brands
De mest værdifulde brands
Top 3 over verdens mest værdifulde brands
1. Google
2. Apple
3. IBM
Udvalgte detail- og fastfoodkæder på listen
5. McDonald's
10. Amazon
22. Walmart
31. Starbucks
37. Zara
43. Subway
50. IKEA
61. eBay
63. H&M
66. Tesco
83. Kentuckey Fried Chicken
100. Aldi
Kilde: Millward Brown
Flere detailkæder er med i top 100 over verdens mest værdifulde brands, viser en ny opgørelse.
En lang række detailgiganter kan glæde sig over at være med på listen over verdens 100 mest værdifulde brands.
Det er analysebureauet Millward Brown, der hvert år laver den såkaldte Brandz Top 100 ved at sammenholde finansielle data med mere end to millioner forbrugeres holdninger til de forskellige brands.
Her kan Amazon glæde sig over lige akkurat at have sneget sig med i top 10 efter at have rykket fire pladser op på listen. Millward Brown har estimeret internetgigantens brandværdi til at ligge på 64 milliarder dollars (350 milliarder kroner).
Også verdens største detailkæde er med på listen. Walmart er godt nok rykket fire plader ned, men kan stadig glæde sig over en 22. plads og en brandværdi på 35 milliarder dollars (192 milliarder kroner).
LÆS OGSÅ: Video: Se verdens største detailkæde invadere USA
Flere svenskere i top 100
Der er også blevet plads til et par modegiganter i top 100. Spanske Zara er røget to pladser ned til en 37. plads med en brandværdi på 27 milliarder dollars (148 milliarder kroner), mens svenske H&M er rykket seks pladser frem til 63. plads med en brandværdi på 16 milliarder dollars (88 milliarder kroner).
Også en anden svensk detailkæmpe er kravlet gevaldigt op i løbet af det seneste år. IKEA er rykket 24 pladser frem og ligger nu på en 50. plads med en brandværdi på 19 milliarder dollars (104 milliarder kroner).
I fastfood-segmentet ligger McDonald's i top på en femteplads med en brandværdi på 86 milliarder dollars (471 milliarder kroner), mens kaffekæden Starbucks kan glæde sig over at være rykket 13 pladser frem til en 31. plads med en værdi på 26 milliarder dollars (142 milliarder kroner).
Helt i toppen har Google overtaget Apples førsteplads, mens IBM fastholder sin tredjeplads (se faktaboks).
Det er niende gang, at Millward Brown laver opgørelsen over de mest værdifulde brands.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter