Derfor satser Aldi på bæredygtig kakao
Den tyske discountkæde ønsker en større andel af bæredygtige varer i sine danske butikker.
Ved hjælp af 100 procent bæredygtig kakao vil Aldi øge antallet af bæredygtige varer i alle kædens butikker i blandt andet Danmark.
Kæden har frivilligt valgt at påtage sig en række forpligtelser og gør dermed en betydelig indsats for at støtte en fremtidssikret og bæredygtig dyrkning af kakao, oplyser Aldi.
Derfor skal alle kakaoprodukter i kæden fremover være certificeret bæredygtige og fremstillet i overensstemmelse med de anerkendte certificeringsstandarder UTZ Certified, Rainforest Alliance eller Fairtrade.
Allerede ved udgangen af 2016 skal alle kædens egne produkter med ’et væsentligt indhold’ af kakao, for eksempel choklade, is og morgenmadsprodukter, være af certificeret bæredygtig kakao. Herudover skal alle kædens tilbudsvarer med kakao ved udgangen af 2017 også være produceret med certificeret bæredygtig kakao.
LÆS OGSÅ: Aldi tilslutter sig miljøkampagne
'Har mange ting i støbeskeen'
Omkring 50 procent af alle kakaovarerne i Aldi er i dag produceret af certificeret bæredygtig kakao.
Det nye tiltag hos Aldi sker for at understøtte bæredygtige omstilling og for at forbedre sociale og økonomiske forhold i kakaoproducerende lande.
Med sin nye indkøbspolitik for kakao ønsker Aldi at styrke 'sit engagement som en ansvarsbevidst virksomhed, der aktivt påtager sig et samfundsansvar'.
Siden 2015 har Aldi Nord-koncernen blandt andet været aktiv medlem af ’German Initiative on Sustainable Cocoa’ (Gisco), der samarbejder tæt med dyrkningslandene for at bevare de naturlige ressourcer med hensyn til miljø og sociale standarder.
Aldi er desuden engageret i Cicso-projektet ’Pro planteurs”, der arbejder på at forbedre arbejds- og levevilkår for kakaobønder. Via træning og uddannelse bliver både bæredygtigheden og produktiviteten forbedret for småbønder og familielandbrug i Elfenbenskysten.
Selve Aldis kakao-indkøbspolitik, som gælder for hele Aldi Nord-koncernen, kan læses på Aldis hjemmeside, gør vicedirektør i Aldis indkøbsafdeling i Danmark, Thomas Hedegaard Bang, opmærksom på over for detailfolk.dk, ligesom han svarer, at discountkæden har 'mange ting i støbeskeen', som Aldi løbende vil offentliggøre.
LÆS OGSÅ: Aldi vil åbne flere butikker end tre konkurrenter tilsammen
Pengene fosser stadig ud af Aldi
I 2014 måtte Aldi i Danmark indkassere et underskud på 265 millioner kroner. I 2013 lød underskuddet på 228 millioner kroner, mens den tyske discountkæde samlet set har tabt 679 millioner kroner i Danmark i løbet af de sidste fem år.
Aldi har mere end 220 butikker i Danmark, hvoraf den første åbnede i 1977 som Danmarks første discountbutik. Kæden beskæftiger mere end 2.000 medarbejdere herhjemme.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter