De fysiske butikker skaber flere kunder på nettet
En kendt dansk kæde bruger sine fysiske butikker som effektive reklamesøjler, og det er de langtfra ene om at gøre.
At have en webshop kan være gavnligt for de fysiske butikker.
Den analyse er efterhånden blevet en gammel traver i branchen, men faktisk gælder det også den anden vej rundt. Bare spørg HiFi Klubben.
I de tre tyske byer, hvor kæden har åbnet fysiske butikker, er trafikken på nettet steget med 38, 51 og 155 procent, hvilket er væsentligt mere end den overordnede vækst på 22 procent.
- Vi går helt bevidst efter, at vores nye butikker, foruden at give kunderne en sublim oplevelse, skal fungere som en stærk og effektiv markedsføringskanal, siger Morten Qvistgaard. Han er director of omnichannel hos HiFi Klubben.
- Vi er meget bevidste omkring, hvad en fysisk butik gør for vores onlinesalg, og vi tror på, at vores sortiment klarer sig bedst med en kombination af en stærk online-tilstedeværelse og lokale butikker, hvor folk kan opleve produkterne og få hjælp og personlig rådgivning. Den lokale synlighed er med til at øge vores onlinesalg, siger han.
En effektiv reklamesøjle
Erfaringerne fra HiFi Klubben er et godt eksempel på, at de fysiske butikker ikke udspiller sin rolle foreløbig. De er nemlig effektive reklamesøjler, lyder det fra konsulenthuset Impact i en pressemeddelelse.
- Retailers må efterhånden være trætte af at få tudet ørerne fulde af historien om, hvor taknemmelige de skal være, for at de digitale kanaler skaber trafik i de fysiske butikker, siger Karoline Lotz Jonassen, der er future commerce lead for Impact.
- Det er sandt, at digitale aktiviteter øger trafikken til fysiske butikker - i de fleste tilfælde markant. Men det er kun én side af historien. Fysiske butikker driver i lige så høj grad trafik online som den anden vej rundt. Internationalt ser vi flere og flere eksempler på virksomheder, som med det i mente anvender de fysiske butikker som forretningens marketingkanal, siger hun.
De faldende huslejepriser er medvirkende til, at flere virksomheden ser på mulighederne for at åbne fysiske butikker.
- Situationen lige nu er nærmest perfekt timing til at se med nye øjne på fysisk retail. Flere retailers øger antallet af butikker, og vi ser også eksempler på digital pure players, som af præcis samme årsag supplerer deres forretningskoncept med fysiske butikker. Min vurdering er, at vi kun har set toppen af isbjerget, siger Karoline Lotz Jonassen.
Som eksempler på rene onlinevirksomheder, der åbner butikker både i Danmark og internationalt, nævner hun Na-kd, Ditur, Luksusbaby og Amazon.
LÆS OGSÅ: Endelig åbner dansk herretøjsbrand sin første butik i udlandet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter