De danske butikskæder får ny interesseorganisation
Den nye interesseorganisation Danske Kæder bliver talerør for foreløbig 74 kæder i Danmark, og et af de første mål er at styrke kædernes konkurrenceevne, så de kan skabe øget vækst og flere arbejdspladser.
Burger King, Kop & Kande, ParadIS, Interflora og HTH Køkkener – vi kender dem alle samme, de store kæder med forretninger over det meste af landet. De bliver nu samlet i én interesseorganisation, som skal arbejde for franchise-, frivillige- og kapitalkæders rammevilkår.
- Vores opgave er at skabe værdi og nye muligheder for kæderne, og det gør vi ved vidensdeling, service og inspiration samt ved påvirkning af de politiske vilkår for kædedrift,” siger den nyvalgte formand for Danske Kæder, Viggo Mølholm, der er koncernchef BoConcept, i en pressemeddelelse.
Konkret vil Danske Kæder varetage kædernes juridiske og økonomiske rammebetingelser, bistå med kompetenceudvikling ved strategiske overvejsler for uddannelse af medarbejdere, franchisetagere og ejere af kædeenheder i øvrigt, og foreningen vil tilbyde kompetenceudviklende kurser og temadage.
- Uanset om man er med i en mindre frivillig kæde eller en stor kapitalkæde, så har kæderne i Danmark en række fælles interesser og udfordringer, og det bliver så organisationens opgave at håndtere dem, siger Viggo Mølholm.
Før havde franchise-, frivillige- og kapitalkæderne hver deres interesseorganisation, men ved at samle de tre typer kæder i én organisation, bliver det lettere at varetage medlemmernes interesser.
- Der er rigtig mange lighedspunkter mellem de forskellige kædeformer, så det stod hurtigt klart for os, at hvis vi skulle gøre et godt stykke arbejde, så var vi nød til samle det hele under den samme hat. Det er simpelthen nødvendigt, hvis vi skal gøre rammebetingelserne bedre for kæderne i Danmark. Så denne fusion er til glæde for alle, siger Toke Allentoft, der er adm. direktør for Danske Kæder, til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter