Danske netbutikker: Så god bliver væksten
Selvom udsigten til hård konkurrence forplumrer billedet en smule, så har mange danske netbutikker store forventninger til væksten.
I perioden 2021 til 2023 regner næsten en tredjedel af de danske netbutikker med at styrke omsætningen med over 25 procent om året.
Det viser en undersøgelse foretaget blandt medlemmerne af FDIH, som slår særdeles positive toner an for den kommende tid.
Blot fem procent af de adspurgte netbutikker svarer, at de regner med at tabe mindst fem procent af omsætningen. Resten melder on enten status quo eller vækst.
Men de gode prognoser fortæller ikke hele historien. Mange netbutikker er i øjeblikket bekymrede for unfair markedsvilkår - et eksempel kunne være rygterne om en pakkeafgift i PostNord - mens Amazon og andre internationale giganter også ser ud til at skærpe konkurrencen endnu mere.
- Det er ikke nogen hemmelighed, at selvom toplinjen vokser mange steder, og selvom netbutikkerne er blevet bedre til at tjene penge, så er det stadig svært at aflæse direkte på bundlinjen i mange virksomheder, fordi konkurrencen er så hård på nettet, siger Niels Ralund. Han er adm. direktør i FDIH, som snart bliver til Dansk Erhverv Digital Handel.
- Derfor er det vigtigt, at politikerne sikrer, at alle konkurrerer på ens vilkår, og at det ikke bliver dyrere at drive virksomhed i Danmark, fortsætter han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter