Dansk modegigant når ikke egne mål
Forventningerne til årsregnskabet var vækst på 4 procent. Så godt gik det ikke for denne modegigant, som er tilfreds med en mindre fremgang.
IC Group har haft en række udfordringer de seneste år, som også har kunnet ses på den svingende bundlinje. Sidste år faldt årets resultat med 25 millioner kroner – fra 165 millioner kroner året før til 140 millioner kroner i 2014/2015.
I år fejler indtjeningen dog ikke noget. Selvom omsætningen for regnskabsåret 2015/2016 kun er steget med 1 procent, så er indtjeningen forbedret, således at årets resultat ender på 195 millioner kroner. Det fremgår af det nyligt offentliggjorte årsregnskab for IC Group.
Lever ikke op til forventninger
Omsætningen er dog ikke steget ligeså meget som forventet og lander på 2,66 milliarder kroner. Sidste år meldte ledelsen ud, at man regnede med en fremgang i omsætningen på 4 procent og en EBIT-margin på 10 procent efter en omlægning af forretningen. Men de mål er ikke blevet mødt. Omsætningen voksede med 1 procent, mens EBIT endte på 9,1 procent.
- På trods af en god start på regnskabsåret, hvor specielt de fysiske butikker såvel som e-commerce klarede sig godt, betød et skuffende 2. halvår, at vi ikke nåede vores oprindelige forventninger, skriver ledelsen i årsrapporten.
IC Group arbejder især med premium brands herunder Peak Performance, Tiger of Sweden og Malene Birger. Derudover driver IC Group også de to mærker Saint Tropez og Designers Remix.
Store forventninger fremover
De steder i forretningen, hvor der har været fremgang, har især været inden for e-commerce, skriver IC Group. Ledelsen regner med at de tre største mærker Peak Performance, Tiger of Sweden og By Malene Birger alle har vækstpotentiale nok til at trække en vækst op, så omsætningen til næste år på 5 procent.
- Vi ejer tre stærke Premium brands og har høje ambitioner for dem alle. De har alle tre potentiale til yderligere international ekspansion, og vi er opsat på, at dette potentiale skal udløses. Vi går analytisk og struktureret til værks, men vi er meget bevidste om ikke at sidde fast i analysefasen. Vi vil udvise handlekraft og udnytte de muligheder, der skal til, for at vores Premium brands for alvor kan slå igennem uden for Norden, skriver ledelsen, som derfor regner med at åbne flere nye butikker.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter