Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Coop taber principiel sag i Højesteret

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 19 December 2018 kl. 09:42 af: Lise Møller Schilder

En ny afgørelse fra Højesteret får afgørende betydning for Coop, men også for alle andre i detailhandlen.

Der er faldet dom i sagen mellem detailgiganten Coop og designeren Kasper Würtz. Højesteret har afgjort, at Coop skal betale for at bruge designerens keramik, når Coop anvender det til at vise sine varer i tilbudsaviser med mere.

- Højesteret fandt, at Coops gengivelse af Kasper Würtz’ service på emballage og i tilbudsaviser i størstedelen af de gengivelser, der var omfattet af sagen, ikke kunne anses for at være af så underordnet betydning i den pågældende sammenhæng, at gengivelsen kunne undtages fra den beskyttelse, der følger af ophavsretsloven, skriver Højesteret.

Kan få betydning for alle

Coop mener, at sagen kommer til at få principiel betydning for mange andre i detailbranchen.

- Med dommen tilsidesætter Højesteret det, der har været praksis for alle gennem de seneste 40 år. Det har hidtil været sådan, at man ikke har anvendt velkendte designs – som eksempelvis Royal Copenhagen musselmalet porcelæn eller Kay Bojesen bestik – i markedsføringen af madvarer, da det kunne være en krænkelse af ophavsrettighederne, siger senioradvokat for Coop, Per Sjøqvist, i en pressemeddelese og fortsætter:

- Men dommen går skridtet videre og siger, at man også krænker, hvis designet er ikke er velkendt men synligt i reklamen. Dommen indebærer, at både vi og alle andre, der bruger genstande som regi i reklameøjemed, fremover i praksis kun kan anvende masseproducerede genstande, der ikke er beskyttet af lovgivningen, medmindre designeren siger ok til det.

Ingen er tilfredse

Coop skal nu betale 200.000 kroner til Kasper Würtz i vederlag. Designeren havde ifølge Coop krævet 1,75 millioner kroner.

Designeren, der blandt andet leverer service til restaurant Noma, er tilfreds med dommen, men ikke med vederlagets størelse. 

- Konsekvensen er jo, at det stadig kan betale sig for dem at krænke. 200.000 kroner for Coop er jo ingen penge, siger Kasper Würtz advokat, Johan Løje til Berlingske.

LÆS OGSÅ: Flere aktuelle sager: Store spillere beskyldes for at kopiere



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD