Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Coop: Disse syv forbrugertendenser vil vi huske 2020 for

Foto: detailfolk.dk



Monday den 4 January 2021 kl. 06:00 af: Redaktionen

Dagligvarekoncernen Coop peger på syv forbrugertrends fra 2020. Det handler ikke kun om mundbind og toiletpapir.

For mange var 2020 et sandt annus horribilis. Det gjaldt ganske vist ikke for dagligvarebutikkerne, hvor der har været rigeligt at se til gennem krisen.

Men corona-pandemien er alligevel til at få øje på i en samling af syv markante forbrugertrends, som Coop Analyse netop har lagt frem.

1) Mundbind og toiletpapir
- I marts solgte vi 54 procent mere toiletpapir end normalt. Skabene blev fyldt op derhjemme, og det kunne ses på salget i månederne efter, hvor det lå markant under normalen, mens vi alle sammen brugte af hjemmelageret, skriver Coop i en pressemeddelelse.

- Samlet set har hjemsendelsen af elever, offentligt ansatte m.v. betydet, at Coop solgte 8 pct. mere toiletpapir i 2020 end i 2019.

- Mundbind kom til lidt senere på året. Lørdag 22. august 2020 blev det obligatorisk at bære mundbind i den offentlige trafik. Fra 29. august blev det også obligatorisk at bære mundbind i butikker og offentlige bygninge- Coop har i 2020 solgt næsten 30 millioner mundbind.

2) Hjemmebagning
- Da Danmark blev lukket ned i marts, hvor skolebørnene og mange skulle arbejde hjemmefra, så steg hjemmebageriet. I løbet af marts solgte Coop dobbelt så meget mel som forventet.

- Det fortsatte hen over foråret, og det er tydeligt, at Corona har løftet hjemmebageriet generelt. Salget af mel lå i 2020 21 procent. over 2019.

3) Rengøring
- Da myndighederne opfordrede til, at man huskede at gøre rent, betød det, at salget af rengøringsmidler steg. I marts lå salget af rengøringsmidler 27 procent. over forventet. Og hvis vi ser på hele året, så ligger vores rengøring i 2020 9 procent over 2019.

4) Kreativt legetøj
- Aldrig er der blevet lagt så mange puslespil som i 2020. I det hele taget alt, hvad der hedder kreativt legetøj, som for eksempel tudser, perler, farvelade og malebøger har været utroligt efterspurgt.

- I marts solgte Coop tre gange så meget af den slags som året før, og ved årets udgang lander vi på en stigning på 52 procent.

5) Vegetarprodukter
- Salget af plantebaserede produkter som havremælk og plantefars stiger støt år for år.

- Det er fortrinsvis de yngre forbrugere under 35 år, der køber de nye plantebasserede produkter. Salget af plantebasserede produkter ligger i 2020 godt 20 pct. højere end i 2019.

6) Alkoholfri øl og laktosefri mælk
- Siden 2012 er salget af lette og helt alkoholfri øl mere end fordoblet, og salgskurven fortsætter opad. Det begyndte 2013 i takt med, at der kom en række nye øl på hylderne med en lavere alkoholprocent. Forbruget af alkoholfri- og lav-alkohol øl lå i 2020 hele 37 procent. højere end i 2019.

- Salget af laktosefri mælk er steget markant i 2020. Næsten 20 procent i forhold til 2019, og siden 2015 har vi set en tredobling. Dertil kan man lægge salget af laktosefri fløde, smør og andre mejeriprodukter.

7) Rosévin
Gennem de seneste år har vi set en stigende interesse for rosévin, og 2020 er ingen undtagelse. Trods en vejrmæssig blandet sommer slår salget rekord og ligger 23 procent højere end i 2019.

LÆS OGSÅ: Tidligere rebeller starter kæmpeprojekt med Coop



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD