Coop ansætter chauffører og indgår overenskomst med 3F
Som noget nyt bliver chaufførerne, som leverer varer fra Coop.dk MAD, ansat direkte hos Coop. Det er nemmere, lyder det fra topchefen.
Nu har Coop.dk MAD så valgt at ændre på forretningsmodellen, så chaufførerne fremover bliver ansat direkte i Coop - hidtil har koncernen brugt selvstændige vognmænd gennem logistikfirmaet Mover.
Samtidig har Coop indgået overenskomst med fagforeningen 3F, fremgår det af en pressemeddelelse.
Til Politiken forklarer den adm. direktør for Coop - Kræn Østergaard Nielsen - hvorfor ændringerne sker nu.
- Det er vigtigt for os at sikre ordentlige forhold for vores chauffører. Vi har gjort alt, hvad vi kan for at sikre gode forhold sammen med vores dygtige partner Mover, men det er i sidste ende nemmere, når chaufførerne er ansat direkte hos os, siger han til Politiken og fortsætter:
- Vi kommer stadig til at bruge Mover i spidsbelastningsperioder, men vi vil hjemtage størstedelen af transporten selv. Chaufførerne er virksomhedens ansigt, det er dem, kunderne møder, og de skal have ordnede forhold. Jeg bruger selv vores service en gang om ugen, og jeg ved, hvor bekvemt det er at handle dagligvarer på nettet, men bekvemmeligheden må ikke ske på bekostning af chaufførerne. Og det har været afgørende for os at sikre, at vi tager ansvar i den digitale økonomi, siger direktøren.
Et gennembrud
Overenskomsten sikrer klare rammer for aflønning af chaufførerne, pension, betaling for overarbejde og andre almindelige rettigheder, som det danske arbejdsmarked er kendt for.
I 3F kalder formanden for transportgruppen - Jan Villadsen - aftalen for et gennembrud.
- Jeg er meget glad. Overenskomsten med Coop er et vigtigt gennembrud i en tid, hvor onlinehandel er i stærk vækst, mens medierne beretter om uhyrlige forhold på den her del af arbejdsmarkedet, siger han.
- Onlinehandel gør livet lettere for mange, men arbejdet skal naturligvis foregå på ordentlige vilkår. Overenskomsten med Coop sikrer, at forbrugere nu kan vælge sikkerhed for fair transport og ordnede forhold, når de bestiller varer. Samtidig kan den nye overenskomst medvirke til at skabe lignende rammer hos andre virksomheder, der leverer varer direkte til forbrugernes dørtrin eller andre ydelser via en app, siger Jan Villadsen.
LÆS OGSÅ: Coop finder en ressourcestærk partner til milliardprojekt
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter