Butiksansatte skal uddannes i internethandel
E-handlen er kommet for at blive, og derfor skal butiksansatte forberede sig på en revolution af deres arbejdsform, mener eksperter.
Danskerne handler på nettet som aldrig før, og det lader bestemt ikke til, at den tendens er faldende, tværtimod. Den stigende e-handel har i den grad ramt detailbranchen og de butiksansatte, der må indstille sig på at lære også at kunne sælge på nettet og hjælpe online-kunder, hvis de vil beholde jobbet. Det vurderer flere eksperter i avisen.dk.
- Det er ikke nok, at man undervises i at kunne skrive pæne papskilte med tilbud på tre dåser tomater, hvis det, man skal kunne, er at skrive en fængende salgstekst til nettet, siger kommunikationschef fra Foreningen for Dansk Internet Handel, Henrik Theil til avisen.dk.
Specialspor i internethandel
Nogle uddannelsesinstitutioner har allerede taget e-handlens indflydelse på detailbranchen seriøst, og på Niels Brock i København kan man fremover få kurser i at betjene kunder online.
- I løbet af efteråret kan de studerende vælge et ud af ni specialistspor, hvoraf internethandel vil være et af de ni. Der vil de studerende modtage tre ugers intensiv undervisning og vil derfor få kvalifikationer på området, siger uddannelsesdirektør på Niels Brock, David Jensen til avisen.dk
Hos HK/Handel har man ansat uddannelsesambassadører, der skal tage rundt i landet og efteruddanne medlemmer i internettethandel, skriver avisen.dk
Kundeoplevelse i fokus
Hvis detailbranchen og de butiksansatte skal have kunderne væk fra computeren og ind i butikkerne, skal de kunne tilbyde kunden en særlig god kundeoplevelser, vurderer professor på Institut for IT Ledelse ved CBS Niels Bjørn-Andersen.
- Mange produkter kan man i dag finde billigere på nettet. Så hvis kunden skal handle i den fysiske butik, må man give indkøbsoplevelsen en ekstra værdi. Boghandlere kan arrangere oplæsning, og vinhandlere kan have smagsprøver til kunderne. Det er ting, som ikke er muligt på nettet, siger han til avisen.dk
(avisen.dk)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter