Britisk kæde i alternativ loyalitetssatsning
En britisk sandwich- og kaffekæde har grebet sin loyalitetssatsning anderledes an. Eksperternes holdninger til kædens tiltag er delte.
Et ekstra sødt smil til ekspedienterne i Pret A Mangers butikker kan åbenbart godt betale sig.
Den britiske kaffe- og sandwichkæde griber nemlig sin loyalitetssatsning alternativt an, har den adm. direktør for nyligt afsløret i et interview med London Evening Standard.
Kæden giver sine ekspedienter mulighed for at tilbyde gratis mad eller drikke til de gæster, de bedst kan lide.
- Vi har kigget på loyalitetskort, men vi ville ikke bruge så mange penge på at opbygge en kompliceret kundeklubs-analyse, siger adm. direktør Clive Schlee til avisen.
I stedet har hver ansat et vist antal af drikkevarer og måltider per uge, som de gratis kan give til kunderne.
Tiltag deler vandene
Efter Clive Schlees afsløringer har flere bureauer og eksperter været ude og kommentere på kædens tiltag, og holdningerne er delte.
Hos det britiske marketingbureau Credico er man positiv over for Pret A Mangers måde at gribe loyalitet an på.
- Denne nye metode, som ser bort fra brugen af loyalitetskort kan øge loyaliteten over for brandet, fordi kunderne vil være mere tilbøjelige til at købe fra butikken, hvis de ved, at der er en mulighed for, at de får en gratis kaffe eller crossaint, lyder det i en pressemeddelelse fra Credico.
Fra den amerikanske loyalitetsekspert Bryan Pearson, der er direktør i LoyaltyOne og skriver indlæg om blandt andet loyalitet hos det amerikanske magasin Forbes, er meldingen dog en anden. Han mener ikke, at Pret A Mangers satsning nødvendigvis er den rigtig vej frem, skriver han i et indlæg hos Forbes.
Selvom det er dyrere at stable et mere klassisk loyalitetskoncept på benene, mener han alligevel, at det kan svare sig i sidste ende, fordi kæden dermed kan opsamle vigtig data om sine kunder.
Er det de rette kunder, der belønnes?
Samtidig kan man sikre, at det rent faktisk er de loyale kunder, der får fordele og ikke de knap så loyale, der tilfældigvis falder i de enkelte ekspedienters smag.
Bryan Pearson sammenligner med loyalitetskoncepter som Starbucks' og den amerikanske kæde Carabous, der begge - dog på hver sin måde - sikrer en dataopsamling.
- Denne form for datalevering kommer måske med en udgift, men det er mere sandsynligt, at det kan omsættes til salg, der hjælper med at opbygge forretningen, skriver han blandt andet i sit indlæg.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Detailkæder misforstår ideen med kundeklubber
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter