Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Britisk kæde i alternativ loyalitetssatsning

Foto: detailfolk.dk



Monday den 11 May 2015 kl. 15:40 - Kilde: Flere medier

En britisk sandwich- og kaffekæde har grebet sin loyalitetssatsning anderledes an. Eksperternes holdninger til kædens tiltag er delte.

Et ekstra sødt smil til ekspedienterne i Pret A Mangers butikker kan åbenbart godt betale sig.

Den britiske kaffe- og sandwichkæde griber nemlig sin loyalitetssatsning alternativt an, har den adm. direktør for nyligt afsløret i et interview med London Evening Standard

Kæden giver sine ekspedienter mulighed for at tilbyde gratis mad eller drikke til de gæster, de bedst kan lide.

- Vi har kigget på loyalitetskort, men vi ville ikke bruge så mange penge på at opbygge en kompliceret kundeklubs-analyse, siger adm. direktør Clive Schlee til avisen.

I stedet har hver ansat et vist antal af drikkevarer og måltider per uge, som de gratis kan give til kunderne.

Tiltag deler vandene

Efter Clive Schlees afsløringer har flere bureauer og eksperter været ude og kommentere på kædens tiltag, og holdningerne er delte.

Hos det britiske marketingbureau Credico er man positiv over for Pret A Mangers måde at gribe loyalitet an på.

- Denne nye metode, som ser bort fra brugen af loyalitetskort kan øge loyaliteten over for brandet, fordi kunderne vil være mere tilbøjelige til at købe fra butikken, hvis de ved, at der er en mulighed for, at de får en gratis kaffe eller crossaint, lyder det i en pressemeddelelse fra Credico.

Fra den amerikanske loyalitetsekspert Bryan Pearson, der er direktør i LoyaltyOne og skriver indlæg om blandt andet loyalitet hos det amerikanske magasin Forbes, er meldingen dog en anden. Han mener ikke, at Pret A Mangers satsning nødvendigvis er den rigtig vej frem, skriver han i et indlæg hos Forbes.

Selvom det er dyrere at stable et mere klassisk loyalitetskoncept på benene, mener han alligevel, at det kan svare sig i sidste ende, fordi kæden dermed kan opsamle vigtig data om sine kunder.

Er det de rette kunder, der belønnes?

Samtidig kan man sikre, at det rent faktisk er de loyale kunder, der får fordele og ikke de knap så loyale, der tilfældigvis falder i de enkelte ekspedienters smag.

Bryan Pearson sammenligner med loyalitetskoncepter som Starbucks' og den amerikanske kæde Carabous, der begge - dog på hver sin måde - sikrer en dataopsamling.

- Denne form for datalevering kommer måske med en udgift, men det er mere sandsynligt, at det kan omsættes til salg, der hjælper med at opbygge forretningen, skriver han blandt andet i sit indlæg.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Detailkæder misforstår ideen med kundeklubber



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD