Brandingekspert: Illum siger farvel til en stribe almindelige kunder
Illums mere eksklusive koncept betyder ifølge brandingekspert, at stormagasinet mister traditionelle kunder. Forretningsdrivende efterlyser kunder.
Selvom Illum på Strøget i København endnu ikke er igennem en omfattende renovering, som skal gøre stormagasinet mere eksklusivt, fortæller både forretningsdrivende og eksperter til Berlingske, at det er gået ud over både antallet af besøgende og sammensætningen af den hidtidige kundekreds.
- Vi ser generelt, at flere Strøg-butikker forsøger at trække i en mere eksklusiv retning. Illum er et eksempel på et sted, som i højere grad oser af eksklusivitet og international standard end for år tilbage. Det dufter af at gå ind i et fantastisk stormagasin i London eller Paris, om end i en meget mindre skala. Det lader til, at deres mål er at komme på højde med et internationalt shopping-magasin, som skal tiltrække flere turister, men samtidig er det sikkert, at Illum siger farvel til en stribe helt almindelige danske forbrugere, fordi varerne i mange butikker simpelthen er blevet for dyre, siger brandingekspert og direktør i PS Live Andreas Hansen til Berlingske.
I november genåbnede Illum officielt sin eksklusive 2. etage med mode og sko til kvinder som led i en omfattende renovering, der startede i 2013. Ombygningen begyndte, efter at den italienske kæde La Rinascente i 2013 købte stormagasinet for at ’løfte det op til det næste niveau ’ved at give Illum et mere luksuriøst, internationalt strejf.
LÆS OGSÅ: Illum: Vi skal være en international succes
Meget færre kunder
Men ifølge flere forretningsdrivende er det ikke kun ombygningen, som har reduceret antallet af kunder. Set med deres øjne trækker de dyre luksusbrands ikke kunder nok ind i stormagasinet.
Flere forretningsdrivende i Illum fortæller til Berlingske, at de har mærket en stor nedgang i antallet af kunder og dermed også i deres omsætning, efter at Illum indledte ombygningen af stormagasinet, hvor der samtidig begyndte at komme meget dyre luksusbrands ind som lejere.
- Min omsætning ligger cirka 50 procent lavere, end den gjorde, før ombygningen begyndte, og før de dyre mærker rykkede ind. Der kommer ikke ret mange kunder gennem Illum mere, siger en forretningsdrivende, som ikke ønsker sit navn frem, til Berlingske.
LÆS OGSÅ: Ombygning koster Illum millionunderskud
Illum-direktør forsvarer
Administrerende direktør i Illum, Jeanette Aaen, fortæller til Berlingske, at ombygningsperioden ’naturligvis har påvirket stormagasinets kundetrafik’.
Dog mener hun, at Illum er ’tilbage i fuldt flor’, og at de nye, eksklusive brands i den senere tid har øget kundetrafikken.
Illums ombygning og relancering forventes endelig færdig i 2017.
LÆS MERE I: Illum genåbner eksklusiv etage
Læs hele artiklen på Berlingske BusinessFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter