Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Bajere og smøger: Butiksansatte har svært ved at spørge om ID

Foto: detailfolk.dk



Monday den 30 October 2017 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Der kan nemt opstå konflikter, når butiksansatte spørger til kundernes alder, viser undersøgelse. Flere kampagner fokuserer på problemet.

De fleste teenagere har sikkert prøvet at købe bajere eller en pakke smøger i supermarkedet, selvom de ikke er gamle nok. Går den, så går den.

Nu viser en undersøgelse blandt medlemmerne i HK, at halvdelen af de butiksansatte har svært ved at spørge om ID. Hos mere end hver fjerde skaber det problemer eller konflikter på arbejdspladsen, når de unge skal dokumentere deres alder.

Det skriver HK Handel.

- Hvis de er over aldersgrænsen, bliver nogle af dem sure. En mand i 20'erne skubbede en kasse lightere i hovedet på en ungarbejder og kaldte hende inkompetent, siger en HK’er i forbindelse med undersøgelsen.

De ansatte skal have instruktion

At spørge om ID kan altså være en problematisk del af arbejdsdagen. Men halvdelen af de butiksansatte er slet ikke blevet instrueret i, hvordan de skal gribe sagen an, viser undersøgelsen fra HK.

- Der er behov for, at man i butikkerne får gjort klart, hvad reglerne er og sørger for instruktion af de ansatte, siger arbejdsmiljøkonsulent hos HK Handel, Merete Kaffka.

- Det skal både være en del af instruktionen ved ansættelsen, men også de allerede ansatte skal have instruktion. Det er vigtigt, at man snakke om hvordan man håndterer kunder, der reagerer aggressivt i situationen, fortsætter hun.

Sådan kan det gøres

På det seneste har unges køb af cigaretter fået stor opmærksomhed - særligt efter en lang række artikler om emnet i Politiken. Nu blander aktører fra dagligvarebranchen sig også.

Coop har sammen med Københavns Kommune sat gang i en kampagne, hvor unge har indsendt bud på, hvordan de butiksansatte kan spørge om kundernes alder, skriver Politiken.

På samme tid har Netto igangsat kampagnen “Tjek!” mod salg af tobak og alkohol til unge.

- Vi ønsker at bidrage til en ny ID-kultur i Danmark, siger Brian Seemann Broe i en pressemeddelelse. Han er landedirektør i Netto.

- TJEK! skal på den ene side gøre Nettos medarbejdere bedre rustet til at spørge hver gang, de er det mindste i tvivl om alder. På den anden side skal den skabe forståelse blandt kunderne for, hvorfor de bliver stillet spørgsmålet om ID, siger han.

LÆS OGSÅ: HK Handel: Beskyt dig selv og lad tyven gå



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD