Bajere og smøger: Butiksansatte har svært ved at spørge om ID
Der kan nemt opstå konflikter, når butiksansatte spørger til kundernes alder, viser undersøgelse. Flere kampagner fokuserer på problemet.
De fleste teenagere har sikkert prøvet at købe bajere eller en pakke smøger i supermarkedet, selvom de ikke er gamle nok. Går den, så går den.
Nu viser en undersøgelse blandt medlemmerne i HK, at halvdelen af de butiksansatte har svært ved at spørge om ID. Hos mere end hver fjerde skaber det problemer eller konflikter på arbejdspladsen, når de unge skal dokumentere deres alder.
Det skriver HK Handel.
- Hvis de er over aldersgrænsen, bliver nogle af dem sure. En mand i 20'erne skubbede en kasse lightere i hovedet på en ungarbejder og kaldte hende inkompetent, siger en HK’er i forbindelse med undersøgelsen.
De ansatte skal have instruktion
At spørge om ID kan altså være en problematisk del af arbejdsdagen. Men halvdelen af de butiksansatte er slet ikke blevet instrueret i, hvordan de skal gribe sagen an, viser undersøgelsen fra HK.
- Der er behov for, at man i butikkerne får gjort klart, hvad reglerne er og sørger for instruktion af de ansatte, siger arbejdsmiljøkonsulent hos HK Handel, Merete Kaffka.
- Det skal både være en del af instruktionen ved ansættelsen, men også de allerede ansatte skal have instruktion. Det er vigtigt, at man snakke om hvordan man håndterer kunder, der reagerer aggressivt i situationen, fortsætter hun.
Sådan kan det gøres
På det seneste har unges køb af cigaretter fået stor opmærksomhed - særligt efter en lang række artikler om emnet i Politiken. Nu blander aktører fra dagligvarebranchen sig også.
Coop har sammen med Københavns Kommune sat gang i en kampagne, hvor unge har indsendt bud på, hvordan de butiksansatte kan spørge om kundernes alder, skriver Politiken.
På samme tid har Netto igangsat kampagnen “Tjek!” mod salg af tobak og alkohol til unge.
- Vi ønsker at bidrage til en ny ID-kultur i Danmark, siger Brian Seemann Broe i en pressemeddelelse. Han er landedirektør i Netto.
- TJEK! skal på den ene side gøre Nettos medarbejdere bedre rustet til at spørge hver gang, de er det mindste i tvivl om alder. På den anden side skal den skabe forståelse blandt kunderne for, hvorfor de bliver stillet spørgsmålet om ID, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter