Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Arbejdspladser har svært ved at håndtere stress

Foto: morguefile.com



Fakta

Stress:

Giver 1½ million ekstra fraværsdage

Hver femte, der bliver syg af stress, risikerer at miste sit job

Stress er et stigende folkesundhedsproblem, fastslår Statens Institut for Folkesundhed

Kilde: Balancepartner

Tuesday den 8 January 2013 kl. 11:00 af: Mette Winkler

Selv om mere end 250.000 danskere er ramt af stress, har mange arbejdspladser svært ved at håndtere en psykisk sygemelding. Udryd tabuet og lær om stress, anbefaler stresscoach.

Hvis en kollega går ned med stress, er der stor chance for, at det bliver anset som et svaghedstegn mere end en reel sygdom. Mange steder bliver der ikke sendt blomster, som ved et brækket ben - tværtimod er kollegaerne bredt uforstående over for en kollega, der ikke kan klare at arbejde i samme tempo som resten.

Det viser en undersøgelse, som Bispebjerg Hospital netop har lavet for Arbejdsmiljøforskningsfonden, TRYGFONDEN og Helsefonden. Undersøgelsen består af interviews med 38 arbejdspladser med mindst en medarbejder sygemeldt på grund af stress.

Stress er stadig tabuiseret

- Måden at tale om stress på arbejdspladserne, fx ved at fokusere på travlhed og ikke stress, kunne medvirke til en tabuisering af stress og en individualisering af problemet. Generelt blev stress oplevet som et svaghedstegn, fremgår det af rapporten.

- Det er et stort problem, og det bliver større og større, fordi der kommer mere stress, siger arbejdsmiljøkonsulent Svend-Erik Hermansen fra HK til Avisen.dk

Stress kan ende med en fyreseddel

Fordi stress er et meget ømtåleligt emne, og fordi psykiske lidelser er sværere at forholde sig til, vælger nogle chefer simpelthen at sige farvel til den stressede medarbejder.

- For at legitimere stress var det vigtigt at ledelsen sendte et klart signal både kommunikativt og i praksis. I forbindelse med sygemeldingen oplevede lederne en ambivalens mellem omsorg/medmenneskelighed og forretning/beslutning om afskedigelse, lyder det i rapporten.

Tal om stress og hjælp hinanden

Ifølge stresscoach Tine Tangdal er stress slet ikke et emne, man taler om på mange arbejdspladser.

- Nogle steder er det bevidst, da ledelsen er nervøs for, at det vil afstedkomme mere stress og måske sygemeldinger, skriver hun i en kommentar til undersøgelsen.

Men faktum er, at sygemeldinger er dyre for virksomhederne, og derfor ville det være en gevinst for alle at få afhjulpet problemet med stressede medarbejdere.

- Det vil jo nok være utopi at tro, at antallet af stressede og sygemeldte kan nedbringes drastisk over en nat. Derfor er det ekstra vigtigt at sørge for, at både ledelsen og medarbejderne har reel viden om, hvad stress er, og hvad man kan gøre for at opdage og håndtere stressen i hverdagen, siger stresscoach Tine Tangdal fra Balancepartner.

Chancen for ikke selv at blive ramt af stress bliver også større, hvis man sætter sig ind i, hvad det egentlig er for en størrelse, og hvordan man bedst hjælper en kollega videre.

- Når man har viden om, hvad stress er, hvor meget det kan påvirke et menneske, og hvor forskelligt man reagere på forskellige ting i dagligdagen, er det lettere at udvise forståelse og hensyntagen til en kollega, der er eller har været stressramt. Og det gør det samtidig meget lettere ikke selv at blive ramt af stress, siger Tine Tangdal.

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD