Alle brands går tilbage hos dansk modekoncern
Salget i IC Group
Nettoomsætning:
1,535 mia. kroner (-10,4 procent i lokal valuta)
- Tiger of Sweden: 860 mio. kroner (-9)
- By Malene Birger: 333 mio. (-4)
- Saint Tropez: 265 mio. (-15,3)
- Designers Remix: 73 mio. (-14,1)
- Peak Performance: 1.067 mio. (4,8)
IC Group ejer 51 procent af Designers Remix.
Kilde: Årsrapport for 2017/18.
Store forandringer er på vej hos IC Group, hvor det eneste brand med fremgang blev solgt i en milliardhandel tidligere på året.
Da IC Group solgte Peak Performance i april, gav den danske modekoncern samtidig afkald på det eneste tøjmærke med vind i ryggen.
Alle de resterende fire tøjmærker - Tiger of Sweden, By Malene Birger, Saint Tropez og Designers Remix - taber omsætning, mens Peak Performance går 4,8 procent frem. Det viser årsrapporten for 2017/18.
Den samlede omsætning for hele koncernen går over 9 procent tilbage til 1,5 milliarder kroner, hvis man holder Peak Performance ude af regnskabet. Ellers begrænser tabet sig til 3,9 procent med et salg på 2,6 milliarder.
Alligevel stiger årets resultat for de fortsættende aktiviteter til 36 millioner kroner. Med avancen fra Peak Performance-salget svulmer bundlinjen med et trylleslag op til 1,6 milliarder.
- På trods af en lavere end forventet omsætningsudvikling i de fysiske butikker, kunne vi i juli 2018 igen opjustere vores resultatforventninger til regnskabsåret, fremgår det af ledelsesberetningen
Flere effektiviseringer i løbet af regnskabsåret har gjort et betydeligt indhug i koncernens omkostninger, lyder en del af forklaringen.
Løsner grebet om tøjmærker
Fordi Peak Performance ikke længere er en del af IC Group, bliver koncernens forretningsmodel nu skiftet ud med en ny.
Fremover skal IC Group udelukkende være et børsnoteret holdingselskab, der ejer aktierne i de tilbageværende brands.
- Ændringen af koncernens forretningsmodel vil betyde, at de opgaver, som tidligere er blevet udført af IC Group, fremadrettet vil blive varetaget af de enkelte brands, således at disse bliver selvstændige enheder med egne supportfunktioner, skriver ledelsen i årsrapporten.
Bestyrelsen vil fortsat løbende overveje, hvornår det er i aktionærernes interesse at sælge koncernens tøjmærker.
Transformationen forventes færdiggjort i løbet af regnskabsåret 2019/20.
LÆS OGSÅ: Storaktionær i IC Group sætter sig tungt på virksomheden
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter