SPONSORERET INDHOLD
Lukning af virksomhed – Sådan gør du
Når det kommer til lukning af virksomhed, kan det være svært at finde hoved og hale i processen. Lukning med betalingserklæring er dog den klart nemmeste løsning. Bliv klogere på, hvordan du lukker din virksomhed med betalingserklæring her.
Lukning af virksomhed med betalingserklæring
Når virksomhedens ejere er enige om, at den skal lukkes, kan de foretage nedlukningen ved betalingserklæring. En betalingserklæring er en skriftlig tilkendegivelse fra selskabets ejere om, at virksomheden ikke har ubetalt gæld, og at de ønsker virksomheden lukket. Det er altså et krav, at virksomheden ikke har gæld for at kunne anvende betalingserklæring. Hvis virksomheden ikke kan betale sin gæld, vil den i stedet blive taget under konkursbehandling.
Et andet krav for lukning af virksomhed ved betalingserklæring er, at virksomheden er et kapitalselskab, det vil sige enten et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S).
Ejer hæfter personligt
Der er ingen tvivl om, at lukning af virksomhed med betalingserklæring er den langt nemmeste løsning. Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, at ejerne ved betalingserklæring hæfter personligt for eventuel gæld, der måtte dukke op efter nedlukningen.
Det vil sige, at hvis ejerne fx et år efter, at nedlukningen er afsluttet, bliver opsøgt af en kreditor, som de havde glemt at betale, så er det ejerne, der personligt hæfter for gælden. Normalt hæfter ejerne ikke personligt, når virksomheden er et kapitalselskab, men når der benyttes betalingserklæring, ændrer dette forhold sig.
Har du styr på, hvem virksomheden eventuelt skylder penge, er dette dog som udgangspunkt ikke noget, du skal bekymre dig om. Det er blot vigtigt, at du tager stilling til det.
Sådan foregår lukning af virksomhed
Når først ejerne er blevet enige om at lukke virksomheden ved betalingserklæring, starter selve nedlukningsprocessen. Denne ser sådan her ud:
1. Gæld til kreditorer skal betales
Alle virksomhedens kreditorer betales, så der ikke er uafklarede krav.
2. Skattekvittance skal indhentes
Når kreditorerne er betalt, skal du indhente en skattekvittance. Dette er en erklæring fra SKAT, som bekræfter, at virksomheden har betalt alle skatter og afgifter. Det kan tage SKAT 4-5 måneder at udstede en skattekvittance.
3. Betalingserklæring skal udfyldes
Når SKAT har udstedt skattekvittancen, er næste skridt at udfylde en betalingserklæring.
4. Betalingserklæring skal registreres
Når betalingserklæringen er udfyldt, skal den underskrives af ejerne og registreres hos Erhvervsstyrelsen sammen med skattekvittancen.
Få hjælp til lukning af virksomhed
Hvis du synes, at ovenstående virker omfattende og uoverskueligt, kan du heldigvis søge hjælp hos Legal Desk. De sørger for lukning af virksomhed for en pris, der ligger 10.000 kr. under, hvad en advokat ville tage for samme ydelse og så håndterer de hele processen. Det indebærer afmeldelse af pligter, indberetning til SKAT, indhentning af skattekvittance samt registrering hos Erhvervsstyrelsen.
Ovenstående indhold er sponsoreret
Andet sponsoreret indhold
Seneste nyheder
Profiljobs
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
