Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

SPONSORERET INDHOLD



Lukning af virksomhed – Sådan gør du

Monday den 29 November 2021 kl. 15:05

Når det kommer til lukning af virksomhed, kan det være svært at finde hoved og hale i processen. Lukning med betalingserklæring er dog den klart nemmeste løsning. Bliv klogere på, hvordan du lukker din virksomhed med betalingserklæring her.

Lukning af virksomhed med betalingserklæring

Når virksomhedens ejere er enige om, at den skal lukkes, kan de foretage nedlukningen ved betalingserklæring. En betalingserklæring er en skriftlig tilkendegivelse fra selskabets ejere om, at virksomheden ikke har ubetalt gæld, og at de ønsker virksomheden lukket. Det er altså et krav, at virksomheden ikke har gæld for at kunne anvende betalingserklæring. Hvis virksomheden ikke kan betale sin gæld, vil den i stedet blive taget under konkursbehandling.  

Et andet krav for lukning af virksomhed ved betalingserklæring er, at virksomheden er et kapitalselskab, det vil sige enten et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S).

 

Ejer hæfter personligt

 

Der er ingen tvivl om, at lukning af virksomhed med betalingserklæring er den langt nemmeste løsning. Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, at ejerne ved betalingserklæring hæfter personligt for eventuel gæld, der måtte dukke op efter nedlukningen.
 

Det vil sige, at hvis ejerne fx et år efter, at nedlukningen er afsluttet, bliver opsøgt af en kreditor, som de havde glemt at betale, så er det ejerne, der personligt hæfter for gælden. Normalt hæfter ejerne ikke personligt, når virksomheden er et kapitalselskab, men når der benyttes betalingserklæring, ændrer dette forhold sig.
 

Har du styr på, hvem virksomheden eventuelt skylder penge, er dette dog som udgangspunkt ikke noget, du skal bekymre dig om. Det er blot vigtigt, at du tager stilling til det.

 

Sådan foregår lukning af virksomhed
Når først ejerne er blevet enige om at lukke virksomheden ved betalingserklæring, starter selve nedlukningsprocessen. Denne ser sådan her ud:

 

1. Gæld til kreditorer skal betales

Alle virksomhedens kreditorer betales, så der ikke er uafklarede krav.

 

2. Skattekvittance skal indhentes

 

Når kreditorerne er betalt, skal du indhente en skattekvittance. Dette er en erklæring fra SKAT, som bekræfter, at virksomheden har betalt alle skatter og afgifter. Det kan tage SKAT 4-5 måneder at udstede en skattekvittance.

 

3. Betalingserklæring skal udfyldes

 

Når SKAT har udstedt skattekvittancen, er næste skridt at udfylde en betalingserklæring.

 

4. Betalingserklæring skal registreres

Når betalingserklæringen er udfyldt, skal den underskrives af ejerne og registreres hos Erhvervsstyrelsen sammen med skattekvittancen.

Få hjælp til lukning af virksomhed

Hvis du synes, at ovenstående virker omfattende og uoverskueligt, kan du heldigvis søge hjælp hos Legal Desk. De sørger for lukning af virksomhed for en pris, der ligger 10.000 kr. under, hvad en advokat ville tage for samme ydelse og så håndterer de hele processen. Det indebærer afmeldelse af pligter, indberetning til SKAT, indhentning af skattekvittance samt registrering hos Erhvervsstyrelsen.

>> Læs mere på Legaldesk.dk

Ovenstående indhold er sponsoreret











Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD