Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

SPONSORERET INDHOLD



Hvor vigtige er kortbetalinger for små virksomheder?

Thursday den 16 June 2022 kl. 12:21

Som mindre virksomhed er det afgørende at holde omkostninger nede for at maksimere profitmargin. En af faktorerne, der enten kan øge omkostninger eller i stedet være en positiv tilføjelse til indtjeningen er kortmaskiner og kortbetalinger. 

Langt de fleste detailbutikker i Danmark accepterer i dag kortbetaling. Dette skyldes primært, at danske kunder over en årrække er gået over til kort som primære betalingsmiddel, samt at der er vundet nye teknologier frem, som har gjort betalingsløsninger nemmere for forbrugere. Dette gælder f.eks. kontaktløse betalinger, der har vundet stor udbredelse i Danmark (1). Når en kunde vælger at betale med kort i en butik, modtager virksomheden typisk pengene 1-2 hverdage efter transaktionen har fundet sted. 

Som lille virksomhed, er der en række funktioner og betalingsmetoder man skal overveje, hvis man ønsker at tilbyde kortbetaling i sin butik eller virksomhed. Først og fremmest skal en betalingsterminal kunne modtage betalinger med chip og kontaktløst, da disse to metoder er blandt de mest anvendte. Derudover bruger visse kunder også magnetstriben på kortet.

Når man er klar over, hvilke basale funktioner terminalen skal have, så skal man også undersøge hvilke tjenester og abonnementer der er tilgængelige – og som passer bedst til netop ens egen butik og forretningsmodel. Der er flere forskellige parametre, herunder:

  • Størrelsen og funktioner på terminalen
  • Tilkoblet kasse
  • Fast månedlig pris eller per transaktion
  • Fast eller variabel rate på transaktionsgebyrer
  • Bindingsperiode – eller terminal uden kontrakt

Hold øje med gebyr på betalinger

For at kunder kan betale med kort, skal en virksomhed typisk indgå en såkaldt ”indløsningsaftale” med en leverandør af betalingstjenesten. Det kan være en almindelig bank eller en anden leverandør med licens. Det er leverandøren, der fastsætter priser og rammevilkår for aftalen. Mange tilbyder forskellige pakker eller separate køb, hvor man kan få de tjenester, der passer bedst til butikkens behov.

Selve gebyret for betalinger består af henholdsvis et kortgebyr, kortindløsningsgebyr og indløsningsgebyr. Disse gebyrer stammer fra de mellemled, der forbinder din butik med kunden, herunder kortindløseren, banken og kortudstederen, som stiller deres tjeneste til rådighed.

Ved at være opmærksom på, hvor meget din virksomhed derfor reelt skal betale for hver transaktion (hvad end det er på månedlig basis eller hver gang terminalen bruges), er der derfor mulighed for at minimere omkostningerne.

Typer af kortbetaling

Dankort har været et af de mest populære kort, som oftest også har været et dyrt kort at skulle tage betalinger fra for små virksomheder. I dag er der dog flere fleksible løsninger, der kan gøre det muligt at tilbyde kunderne flere løsninger. Det er naturligvis vigtigt, at din kortterminal kan tage imod de mest populære kort i Danmark – men bemærk, at Dankort som udgangspunkt altid kræver en separat aftale.

Visse tjenester har forskellige funktioner til selve terminalerne. Dette kan f.eks. være MobilePay, Dankort-appen eller kunden kan tilføje drikkepenge til transaktionen. Især MobilePay er særligt relevant i Danmark, hvor mange danskere har vænnet sig til at kunne betale uden brug af betalingskort – og det er især en løsning, der vinder frem i almindelige supermarkeder og retailbranchen. Derudover kommer visse kortterminaler også med en indbygget printer, så kunden kan få en kvittering (men man skal dog tjekke, at ens aftale indeholder netop sådan en terminal).

Udover de mest anvendte betalingskort, så kan man også overveje, om kortterminalen skal kunne håndtere andre betalingsløsninger. Det er ikke relevant for alle slags detailbutikker, men services som tilbyder ”buy now, pay later”-løsninger kan også hjælpe med at øge indtjeningen for din virksomhed. Her kan den rette kortterminal hjælpe, idet der kan tilføjes en integreret løsning, hvor kunden selv vælger en betalingsperiode for sit køb. Derefter tager tjenesteudbyderen over, mens din virksomhed får det samlede beløb udbetalt til almindelig tid.

>> Læs mere på myPOS.com

Ovenstående indhold er sponsoreret











Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD