Søg råd og hjælp hos andre i detail, eller giv blot din mening til kende. Log ind her eller opret en profil her
Handelsstandsforeninger på nettet/sociale medier
Troels Pleimert 22-05-2013 10:17 |
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der er en del pres på detailhandlen for tiden - og det vil der blive ved med at være, i takt med at folk bliver mere og mere vante til on-line handel. Men jeg tror ikke på, at detailhandlen forsvinder helt. Den bliver bare mere specialiseret. Og specielt landets gågader og butiksstræder har jo en charme, som internettet ikke kan tage fra dem. For mig at se er det ikke et spørgsmål om, at on-line handel er ved at tage brødet ud ad munden på detailhandlen. Snarere har jeg en forestilling om, at detailhandlen overhales af on-line handel simpelthen fordi, groft sagt, at detailhandlen ikke har formået at anvende on-line mediet fuldt ud. Handelsstandsforeninger har en stor magt her og kan være til stor hjælp, fordi det er svært at trænge igennem som én butik - men i flertal har man styrke. Og on-line kommunikation handler jo næsten udelukkende om communities og sociale netværk. Mange handelsstandsforeninger i landet har allerede lugtet lunten og etableret hjemmesider. Nogle er også på sociale medier. Men det handler stadig meget om at blæse tilbud ud – gammel markedsføring på nye kanaler. Vi er blevet så bange for at nogen skal komme og stjæle vores kunder, at vi hellere vil låse os inde sammen med de kunder, vi har. Men den kundeskare varer jo ikke evigt. Hvis forretninger i sin tid kunne gå sammen i handelsstandsforeninger, hvorfor kan handelsstandsforeninger så ikke gå sammen i større on-line fællesskaber? I det firma, jeg arbejder i, har vi været med til at lave den nye hjemmeside samt Facebook-side for Taastrup ByMidte (se www.taastrupbymidte.dk). Det er endnu i opstartsfasen, så der bliver stadig brugt mest energi på at få etableret fundamentet. Men planen i fremtiden er proaktivt at gå ud og være langt mere socialt aktive. Min opfordring med dette indlæg er: Kig på hvordan jeres handelsstandsforening markedsfører sig idag. Hvad kan gøres bedre? Er kommunikationen i øjenhøjde med jeres kunder? Brug de traditionelle salgskanaler i tæt samspil med de nye sociale medier? På den måde opstår der nye spændende muligheder for salg og det bliver samtidig meget sjovere at arbejde i detailhandelen. |
|
|
||
Kommentarer | ||
Dennis Clausager 07-06-2013 08:05 |
Hej Troels. |
|
Dennis Clausager - detailfolk.dk
|
||
|
Nyhedsmail
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter